500 000 лева за реклама в медиите помогнаха на Радев да стане президент

500 000 лева за реклама в медиите помогнаха на Радев да стане президент Най-много пари за медийно отразяване на кампанията си е изхарчила двойката, спечелила изборите – Румен Радев и Илияна Йотова. В рамките на предизборната си кампания, продължила и след първия тур, Радев – Йотова са инвестирали 521 704 лв. (без ДДС) за нейното отразяване.
Това показват окончателните данни от мониторинга на Института за развитие на публичната среда, който проследи разходите на участниците за отразяване на кампаниите им.
На второ място по изразходвани средства се нарежда кампанията на участвалата в балотажа двойка Цачева – Манушев с 371 389 лв. (без ДДС), а на трето: Трайков - Събев с 365,618.51 лв.
Наблюдението на Института за развитие на публичната среда обхваща сайтовете на 47 медии – електронни и печатни – 10 телевизии, 4 радиостанции, 17 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.Данни за сключените договори между медии и участници в изборите се публикуват в тридневен срок след подписване на договорите и се премахват не по-рано от обявяване на резултатите от изборите.
Според изискванията на Изборния кодекс медиите, които отразяват предизборната кампания на кандидатите, следва да публикуват сключените договори с тях в тридневен срок след подписването им и да ги премахнат не по-рано от обявяване на резултатите от изборите.
Мониторирани са и набраните от участниците в кампанията средства, публикувани в Регистъра на Сметната палата за деклариране на дарения и средства на кандидатите.

Кой не спази правилата?
Медиите, които не са публикували сключени договори по време на кампанията, са вестниците Дума, Монитор, Телеграф, Борба, Добруджанска трибуна, АрдаNews, сайтовете – Novini.bg и Blitz.bg, телевизия Алфа ТВ.
Въпреки че в повечето от тях очевидно присъстваше политическа реклама, на интернет страниците, както и на агенциите, които ги обслужват (в случая на Монитор и Телеграф – Пресмаркет) договори не се появиха през целия предизборен период, посочват от Института за развитие на публичната среда.
От включените в мониторинга 47 медии, 38 са публикували информация за сключени договори с участници в изборите. Съгласно тях средствата, изразходвани от всички 21 кандидат-президентски двойки за отразяване на техните предизборни изяви, възлизат общо на 2 180 989.16 лв. (без ДДС).
С приетите тази година промени в Изборния кодекс, доставчиците на медийни услуги вече са длъжни да обявяват на интернет страниците си информация и за безвъзмездните договори, сключени във връзка с предизборната кампания. Само телевизия Евроком е предоставила тази нова възможност. От безвъзмездно отразяване са се възползвали 9 кандидати – Румен Радев (2 договора), Кемил Рамадан, Румен Гълъбинов, Камен Попов, Александър Томов, Димитър Маринов, Велизар Енчев, Жорж Ганчев и Пламен Пасков.

Кои са най-предпочитаните от кандидатите медии?
От публикуваните по време на кампанията договори става ясно, че фаворит на кандидатите е била bTV с 408 010 лв. (без ДДС), следвана от Нова телевизия – 380 826 лв. (без ДДС).
На трето място по привлечени средства за отразяване на кампанията се нарежда остава БНТ с 233 238 лв. (без ДДС), следвана от телевизия Евроком с 170 798 лв. (без ДДС) и Канал 3 – 161 967 лв. (без ДДС).
Първо сред радиата е Дарик радио с 95 891 лв. (без ДДС).
От печатните медии с най-много привлечени средства е в. 24 часа с 90 783 лв. (без ДДС).
18.11.2016, 10:58 часа
705 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha