Абе, къде е надзорникът на ремонта на пътя край Своге?

Абе, къде е надзорникът на ремонта на пътя край Своге? Принципен въпрос, който възниква винаги, когато се случи трагедия, в резултат на калпаво извършено строителство или ремонт. Като зловещата катастрофа в Искърското дефиле, която вече енти ден се коментира в публичното пространство от специалисти и недотам. „Новини.бг.” избра да се допита до Цвета Каменова, дългогодишен експерт в областта на строителството, заемала различни ръководни постове, в т.ч. и бивш шеф на дирекция в МРРБ.
Търси се надзорникът, за който странно, но никой не говори и пише, въпреки определящата роля, която му е дал законодателят в строителството. Освен кратичката информация в „24 часа”, че това е „Пътконсулт 2000” ЕООД – дружество, което е било надзорник на договори за обществени поръчки за над 43 млн.лв. през последните години, което било свързано с рода на покойния бивш шеф на КЕВР Константин Шушулов. Поредно доказателство, че няма нищо случайно в нашия обществен живот. Не е случайно и участието на академиците Антон Дончев и Стефан Воденичаров в УС на строителната фирма. Нито пък това на магистрата Владислав Славов или спортната ни легенда Стефка Костадинова. Частната фирма обаче има правото да си кани когото иска за престиж и да си плаща за това.
Виж, строителният надзор е другото, важното, което, за съжаление, се оказва, че не е на фокус в повечето медии.
Затова се обърнах към уважавания експерт Цвета Каменова – да поясни на достъпен за неспециалистите език ролята и значението на строителния надзор пред читателите на „Новини.бг.”:
„Интересно е как си е свършил работата този надзорник, как е контролирал процеса по изпълнението на строителството, тъй като има широки правомощия, дадени му от закона.
Строителният надзор е активен участник в строителния процес – това е регламентирано в Закона за устройство на територията - ЗУТ. Той е и търговец по смисъла на Търговския закон. Работата му започва още с оценката на проекто сметната документация. Понякога го наричат консултант, друг път надзорник. Неговата работа започва още от проектирането и след това влиза в самото строителство. Без неговото одобрение не може да започне никой градеж, нужен е подписът му върху всеки протокол, върху изследването на качеството на материалите, което е голям проблем у нас, отговаря и за доставките, както и аз безопасността на труда”.
Според Цвета Каменова най-същественият проблем е, че условията за лицензирането на надзорниците, не са достатъчно стриктни. Те се задават от Дирекцията за национален строителен контрол - ДНСК, която им издава лицензиите. Освен това самият закон е доста „хлабав” – поставя изискването експертите в надзора да имат само 5 годишен стаж?!
„ Това чудо го няма никъде другаде. В останалите държави от ЕС, за да бъдеш строителен надзор, особено на големи обекти от национално значение, трябва да си доказан професионалист, с дълъг стаж и доказан авторитет. Не може всеки да получи лиценз.
При нас това не се случва. Строителната браншова камера, която се намесва много активно в писането на нормативите, не поставя такива условия. У нас безброй фирми се занимават със строителен надзор, докато във Франция например, те са не повече от 10. Ние имаме вероятно над хиляда такива надзорни фирми, а може вече да са и повече. Те са описани в публичния регистър на ДНСК”, поясни Каменова. Тя е обезверена, че „злият дух вече е изпуснат от бутилката”.  Защо ли?
Защото в тези фирми са замесени и много политици от различни партии.
„Все пак има възможност да се въведе известен ред в хаоса – да се следи зорко и се въведат строги правила при подбора на съотвения надзорник, който също като строителя се явява на търг. Това е много важно – да има прецизно сито при подбор на надзорниците за големите обекти с важно обществено значение”, е категорична г-жа Каменова.
Сега как е? Всеки строител сам си подбира удобният за него надзорник.
„Примерно, много ме притеснява кой ще осъществява надзора над строителството на АМ „Струма” – сложно съоръжение с тунели и т.н..
ДНСК има широки правомощия, тя стои и на финала на строителния процес, дава разрешение за експлоатацията, но го прави въз основа на всички протоколи които й дава надзорникът, както и приемателната комисия. В края на краищата нещата се замитат под килима. Всички видяхме какво стана при ремонта на магистрала „Тракия” в участъка от Оризово та чак до Ямбол,/пак строена от любимата на всички правителства"Трейс"/, ремонта на бул." Цариградско шосе" и бул. "Дондуков" и да не изреждам още и още строителни "постижения"”.
В строителството лесно се размива отговорността, защото участниците са много. И виновни все няма. А това трябва да са строителят и надзорникът, които винаги са обвързани. Те могат да се договарят за всичко.
В заключение Цвета Каменова допълни: „Час по-скоро трябва да се променят наредбата и правилата за даване на лицензи за надзорници и да се въведат крути мерки за строителния контрол”.
28.08.2018, 14:29 часа
2530 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha