Държавни ведомства и фирми са получили джипове от строителя на "Турски поток"

Държавни ведомства и фирми са получили джипове от строителя на "Турски поток" Покрай арестите на Бойко Борисов, Владислав Горанов и Севделина Арнаудова в петък се заговори отново за джиповете, които построилата газопровода "Турски поток" на българска територия фирма "Аркад" е раздала на държавни ведомства и фирми, включително "Булгартрансгаз", която беше възложител и, на хартия, контрольор на "Аркад" по проекта. Оказа се, че държавата е получила най-малко 9 джипа, като пет от тях се използват в "Булгартрансгаз", а другите четири - в Министерството на околната среда и водите (МОСВ).
По време на арестите в четвъртък вечерта един от тези джипове беше открит от полицаите в двора на къщата на пиарката на Борисов Севделина Арнаудова, като нейният съпруг Делян Димитров призна, че автомобилът е бил каран от него и му е бил предоставен като служебен в качеството му на член на ръководството на "Булгартрансгаз"
"Когато свърши проектът, ни дадоха да ползваме техни коли, които са на лизинг. Както дадоха на нас, така дадоха и на министерството на екологията и на агенцията по горите. Дадени са да ги ползваме, не са дарени", заяви Димитров пред Би Ти Ви в петък по повод служебния си джип. Обяснението, което Димитров даде, е доста странно и повдига въпроса дали не става дума за вид подкуп към държавния служител от частна фирма.
От Изпълнителната агенция по горите (ИАГ) заявиха за "Дневник", че твърденията, че ползва джипове на "Аркад", не отговаряли на истината. "Изпълнителна агенция по горите и нейните структури и специализирани териториални звена никога и по никакъв повод не са получавали за ползване, нито по какъвто и друг ред, автомобили на гореспоменатата фирма. Обновяване на автопарка на ИАГ е извършвано единствено и само от бюджета на Агенцията", посочиха от агенцията по горите.
Министърът на околната среда и водите Борислав Сандов уточни в петък в публикация във "Фейсбук", че джиповете от "Аркад" в системата на подопечното му министерство са четири броя. По думите му те са предоставени за ползване до края на 2022 г. с договори, подписани от бившия редовен екоминистър Емил Димитров - Ревизоро, който дори е ползвал лично един от тях. "Наредих веднага да бъдат върнати на "Аркад" и предстои да поискам допълнителни проверки към различни институции за установяване на конфликт на интереси, корупция и свързани лица, веднага щом се завърна от Брюксел", посочи Сандов, който заема поста от близо 100 дни и се "разбърза" с връщането на джиповете, едва когато отново се заговори за тях.
Екоминистърът уточни, че на 10 февруари 2021 г. са сключени 3 договора между "Аркад" и трите дирекции на национални паркове за предоставяне на право на ползване на 4 автомобила (3 пикапа "Форд", модел "Рейнджър", и 1 джип "Ленд Роувър"). "Ленд Роувър" е бил даден на Националната служба за охрана (НСО) за безвъзмездно ползване, включително от Емил Димитров. През октомври 2021 г. този джип е върнат от НСО на парка, а след това е предаден на екоминистерството, но не се е ползвал.
Пред "Капитал" директорът на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов обясни, че дружеството има договор от февруари 2021 г. за безвъзмездното ползване на 5 автомобила тип SUV до края на 2022 г., които са от различни марки. "Изпълнителят "Аркад" предложи да ни ги предостави безвъзмездно, като "Булгартрансгаз" си поема разходите за обслужване и поддръжка. Колите могат да се карат само в рамките на България. Споразумението изтича в края на тази година", каза още той и подчерта, че в договора за ползването на автомобилите имало антикорупционни клаузи.
Всички тези джипове вероятно ще бъдат върнати още следващата седмица, то това няма да даде отговор на въпроса за зависимостите около "Турски поток", отбелязва "Капитал" и припомня, че мегапроектът за около 3 млрд. лв., зад който документално стоят руски интереси, тръгна със скандал и съмнения за нагласена процедура по Закона за обществените поръчки, продължи с опит за смяна на изпълнителя, задкулисни договорки на политическо ниво за формирането на скрит консорциум, смяна на доставчика на тръбите в ход, невиждана досега подкрепа от институциите, за да се случат нещата (за разлика от газовата връзка с Гърция), липса на контрол и надзор, непрозрачни плащания, подмяна на собственици, незаконни подизпълнители и др.
Борисов се срещна с руския президент Владимир Путин в Москва през май 2018 г., а малко след това беше обявена и т.нар. процедура за резервиране на капацитет, която трябваше да докаже, че към продължението на "Турски поток" през България има търговски интерес. Но това не беше търг за целия газопровод, а само за входно-изходните му точки на турската и сръбската граница. Така формално европейските правила не изглеждаха нарушени (никой оператор не държи над 50% от капацитета на тръбата), но зад фасадата всичко отиде при "Газпром" - руската компания резервира 90% от входния и 80% от изходния капацитет.
След проведената от "Булгартрансгаз" обществена поръчка за газопровода на първо място излезе саудитския консорциум "Аркад", но тогава държавата се опита да отстрани компанията в полза на втория - пряко свързан с "Газпром" консорциум. В крайна сметка след жалби и скандали проектът беше даден на "Аркад", но както и Борисов сам призна - след договорка с руските партньори. Няколко месеца по-късно близки до "Газпром" фирми буквално превзеха саудитския консорциум, проектът беше финансиран с руски средства, дадени като кредит на "Булгартрансгаз", тръбите бяха доставени от руския завод ТМК, а над 2000 строителни работници бяха командировани в България от Русия и Беларус.
Дългият около 450 км газопровод бе построен само за една година и в началото на 2021 г. газът от Турция към Сърбия през България потече. Малко след това са раздадени и джиповете.
21.03.2022, 14:01 часа
995 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha