От умрел писмо! Тунел под "Петрохан" ще се прави след пътя Ботевград-Видин
Тунел под “Петрохан” може да има, но след като бъде направен скоростния път Видин-Ботевград, който е с по-голям приоритет - това става ясно от отговори на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), след запитване на Severozapazenabg.com.
Преди няколко месеца инициативна група от Северозапада повдигна въпроса и започна да събира подписка за прокарване на тунел, който да осигури по-пряка връзка между региона и София. Според информацията от АПИ засега няма възможност да се планира нов път и не са правени съвременни планове и проучвания за тунел.
“Идеята за скъсяване на транспортното разстояние между Монтана и София с тунелно преминаване датира отдавна”, посочиха от АПИ. Най-кратък като разстояние е пътят през Годеч – Берковица, който пресича Стара планина през Петрохан – точно 99 км от околовръстния път на София до Монтана. Най-предпочитан и бърз е пътят през магистрала “Хемус”, където минават и тежкотоварните камиони. Като алтернативен маршрут е пътят през Своге, който следва Искърското дефиле и излиза малко преди Мездра, с дължина 144 км до Монтана. Недостатъкът му са множеството завои и преминаване през много населени места. Това беше алтернативният път при затварянето на магистрала “Хемус” при тунел “Ечемишка” наскоро.
Предпроектно проучване за нов път през Петрохан е правено през 1988 г. и са изведени четири възможни решения. “Червеният вариант” е с дължина 33 км, от които 3 км тунел; “кафявия” е 13 км и 9.2 км тунел; при “синия” дължината на новия път би била 9.4 км, а “зеленият” е 6.6 км, като последните два са без тунели. Проектът от 80-те години обаче е за двулентов път, като идеята е била намаляване на завоите и малко скъсяване на дистанцията. От АПИ отчитат, че двулентов път не отговаря на съвременните тенденции в пътното строителство и обема на трафика, така че евентуален строеж ще стъпва върху нови проучвания. Икономическите данни показват, че най-целесъобразен според старите предложения е този за “кафявия”, с тунел от 9.2 км. По-къс тунел ще означава повече разходи за зимно поддържане и по-лоши технически показатели, смятат експертите.
Нов проект за “Петрохан” може да се прави едва след като бъде осигурено изграждането на скоростно трасе от Ботевград до Видин. По статистика на Агенцията за 2016 г. през прохода край Берковица преминават средно по 4107 автомобила на денонощие, от които 402 са товарни. През с. Новачане, което е преди Враца, преминават близо 8700 коли на денонощие, като 2882 са камионите. Малка част от тях се отклоняват от Враца към Оряхово, за ферибота, и така на следващия преброителен пункт до с. Трифоново стигат 2430 камиона. Общият брой автомобили, които средно на денонощие минават по път Е79 преди Монтана, е 3752.
“Към настоящия момент Агенция “Пътна инфраструктура” е съсредоточила своите усилия към търсене на възможности, преди всичко за финансово обезпечаване на модернизацията на път I-1 Видин – Ботевград, част от Трансевропейски транспортен коридор N4 като приоритетно направления”, обясняват от АПИ.
След като като скоростния път бъде готов, ще се обследват и други маршрути, като тунела под Петрохан е “теоретично възможен”. Засега европейско финансиране за проекта няма, но след като се въведе тол-системата за таксуване, се очакват повече приходи в бюджета за пътища, добавиха от пътната агенция.
Тол-системата трябваше да е готова и да заработи от следващата година, но жалби по обществената поръчка отлагат реализирането й. С нея тежкотоварните камиони ще плащат за изминати километри, а за леките автомобили ще има електронни винетки. Плановете са платена да е над 80% от цялата пътна мрежа – от магистрали до третокласни пътища.
23.04.2017, 12:08 часа
13404
9