"Медиана": БСП поведе на ГЕРБ с 2%, партията на Борисов спря спада след "Апартаментгейт"

"Медиана": БСП поведе на ГЕРБ с 2%, партията на Борисов спря спада след "Апартаментгейт" Дистанцията между двете основни конкуриращи се партии – ГЕРБ и БСП – се е увеличила с 1.5 % спрямо април и вече е 2% в полза на БСП. Не се наблюдава значимо увеличаване на електоралната тежест на БСП (прилив на нови избиратели), а отлив на избиратели от ГЕРБ - партията губи от т.нар. „мека периферия“, показват данните от национално проучване на "Медиана", проведено от 2-7 май 2019 г. с 1018 човека.
Твърдото ядро на ГЕРБ-избирателите е силно мотивирано да защити своята партия и да участва на изборите. Преди месец те бяха значително по-разколебани от симпатизантите на БСП. Сега мобилизацията и в двете групи е практически еднаква. Вероятно това бележи края на ерозията на доверието в ГЕРБ, партията на Бойко Борисов частично е възстановила доверието към себе си, което беше силно ударено от „Апартамент-гейт“.
Две седмици преди евро-изборите двете партии се изправят една срещу друга с практически изравнени позиции и силно мотивирани избиратели. Доминацията на едната или другата на изборите може да се реши от „дреболии“, в това число и от натрупването на празнични дни в деня на изборите.
Третата партия която може да бъде сигурна, че ще успее да премине изборната бариера (5.89 %) е ДПС. Влиянието на ДОСТ е видимо преодоляно. Доколкото има напрежение, то е в подреждането на лицата в листата на партията и голяма вероятност за използване на преференции (с цел преподреждане или изразяване на несъгласие).
Две партии се намират близо до изборната бариера за евро-избори – ВМРО (4,7 %) и „Воля“ (4,9 %). Следват ги НФСБ (3,9 %); „Коалиция за България (3,8 %); „Демократична България (3,4 %) и „Атака“ (2,6 %). Като цяло нито една от тези партии не може да бъде изключена от шансовете за преминаване на бариерата. Причината за това е, че към момента (8 май 2019 г.) близо един милион избиратели заявяват, че ще гласуват, но все още се колебаят за кого (а вероятно се колебаят и дали въобще да гласуват). „Люшването“ на тази огромна маса избиратели в една или друга посока може да изстреля практически всяка партия над изборната бариера, коментират от Медиана.
С напредването на кампанията (и отшумяването на имотните скандали около властта) изглежда намалява и желанието да се гласува. Само за един месец хората, определящи тези избори като важни за България, са намалели с 13 % ( от 51 % на 38 %). Изглежда се наблюдава умора ( и отвращение) от скандалите и политическата пропаганда, съчетани с липса на ясна визия за промяна.
Декларираната изборна активност продължава да е висока (около 70 %), но посоченото по-горе поставя съмнения дали тя ще се реализира. Вероятно пред изборните урни ще отидат около 2.5 млн. избиратели. 
Данните показват още слабо желание за използването на преференциите при гласуване (8.5 % заявяват, че ще ги използват). Вероятно няма да има пренареждане на листите в резултат от преференциално гласуване.
Средната оценка на правителството - по шестобалната система, се повишава от 3,17 през април на 3,23 през май, показват още цифрите. Настоящето изследване е проведено от агенция „Медиана“ в периода 2-7 май 2019 г. с 1018 човека. Изследването е представително за страната и е реализирано със собствени средства. Използвана е двустепенна гнездова извадка с квота по пол и възраст. Информацията е набрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на респондентите.
10.05.2019, 10:36 часа
925 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha