Черната смърт: Разкриха произхода на бубонната чума

Черната смърт: Разкриха произхода на бубонната чума Европейски учени твърдят, че са установили произхода на Черната смърт - бактериална чума, която е унищожила половината от населението на континента през XIV век, предаде Асошиейтед прес.
Изследователите анализират ДНК от тела, намерени в гробници в Централна Азия. Отправната точка е работата на историка Фил Славин от университета в Стърлинг, Шотландия, който предполага, че появата на болестта може да бъде свързана с необичаен ръст на смъртни случаи в Централна Азия в периода между 1338 г. и 1339 г.
Учените намират генетични отпечатъци от бактерията Yersinia pestis при хора, погребани в района на езерото Исък Кул, на територията на днешен Киргизстан.
В статия, публикувана в "Нейчър", изследователите описват подробно как отпечатъкът показва щама, който опустошава древната търговска общност в Исък Кул. Той е предшественик на много други, които се появяват по това време.
"Открихме, че древните щамове от Киргизстан са разположени точно в центъра на това мащабно събитие. С други думи, открихме източника на Черната смърт и дори знаем точната ѝ дата (1338 г.)", каза Мария Спиру, изследовател по история на болестите в университета в Тюбинген, Германия, и водещ автор на изследването.
Заболяването, което се разпространява от плъхове, е стигнало до сицилианското пристанище Месина с търговски кораби, пристигнали от Черно море през 1347 г.
Според Шарън Деуит, биологичен антрополог от университета на Южна Каролина, която не е участвала в проучването, вълнуващо е откриването на ДНК доказателства в подкрепа на теорията, че болестта се е появила в Централна Азия.
"Това проучване е важно, защото много точно датираните погребения позволяват директно изследване на щама, какъвто е съществувал по време на първоначалната поява на Черната смърт", допълва тя.
Авторите на изследването признават, че на теория е възможно бактерията да произхожда и от другаде и да се разпространила в Централна Азия, без да се промени значително, но доказателствата сочат, че това е малко вероятно, допълва още Деуит.
17.06.2022, 09:54 часа