След 40 години няма да има села

След по-малко от петдесет години, или малко повече от 40, българското село вече категорично няма да е това, което е било в епохата на социализма, през постсоциализма и сега. Промените, през които то минава, ще го трансформират в нещо друго, което учените все още не могат да дефинират, да нарекат с определено понятие. Тези промени са цивилизационни, те са толкова дълбоки, колкото са и промени при прехода от събирателство и улов към уседналия начин на живот през неолита. Това са първоначалните хипотези на екип от учени от Историко-философския факултет на Пловдивския университет "Паисий Хилендарски". Те са социолози, етнолози, теолози, историци и работят по научен проект "Трансформиращото се село" .
Екипът учени от Пловдивския университет излязоха на терен в Южна България, за да обследват селата от различни аспекти. Ръководител на проекта е доц. Симеон Кацаров, декан на Историко-философския факултет в ПУ "Паисий Хилендарски". В него участват Мария Кисикова, главен асистент в катедра "Етнология", Ивелина Николова, главен асистент в катедра "Теология", Димитър Цанчев, докторант от катедра "Социология - наука за човека" и проф. д-р Иван Чалъков от катедра "Социология на правото, икономиката и иновациите".
Ние сме една разнообразна палитра от изследователи и целта ни е да определим тази глобална трансформация в селата от различни гледни точки на нашите науки, обяснява доц. Симеон Кацаров.
Когато разглеждаме трансформиращото се село, се наслагват няколко етапа - социализъм, постсоциализъм. Но цялата тази епоха на селото си отива, казва професор Чалъков. Вече обработването на земята е агробизнес - бизнес като всичко останало. Този бизнес обаче поддържа няколко души, не може да поддържа цялото село. И то търси какво ще стане всъщност.
Ние живеем в интересно време, защото тази трансформация, която се извършва сега, е много по-дълбока от колективизацията. Тя е сравнима с трансформацията от неолита, когато човека от събирателство и лов, от номадски начин на живот, преминава в уседналост - започва да обработва ниви, да гледа животни, т. е. да се занимава със земеделие.
Тази промяна е цивилизационна промяна. Сега един трактор с изкуствен интелект, с GPS си оре сам. Трактористът е излишен, а машината изорава толкова, колкото хиляда трактора са изоравали само преди 20-30 години. Тази промяна може да продължи още 50 години. В резултат от нея вече няма да имаме село. Ще има нещо друго, за което даже нямаме понятие, дума, с която да го наречем.
Теолозите казват, че без вяра, без идентичност, няма как да се стабилизира селото. Може би една от причините селата да изчезват е тъкмо че губят обичайните механизми на самовъзприемане. Понякога една вяра те удържа и всичко останало може да се промени, включително и икономиката, и фондовете, казва професор Чалъков.
Селото е важна точка в нашето общество и откакто ние влязохме в преход, който очевидно не свършва, така и селата се осъзнават като изстрадали от този преход, коментира гл. асистент по етнология Мария Кисикова. Обичайното говорене за селото е като за място, което е обезлюдено, замира, нищо не се случва. Ние искахме да видим как стоят нещата в сегашния момент, и в каква посока се трансформира селото. Дали е задължително еднакво обезлюдяване или има и други процеси. И се оказва, че има много разнообразни примери.
Част от екипа се фокусира върху група села в Кърджалийско - Енчец, Дъждовница, Татул, и се установява на място. Някои от тези села са мюсюлмански, други християнски. И установяват много интересни разлики между селата Татул-Черноочене.
Оказва се, че жителите на Татул нямат отношение към туристическият обект край селото - тракийско светилище, един от най-величествените мегалитни паметници по нашите земи. А самият той не е донесъл някакви промени или ползи в селото - например по-хубави пътища, по-добри услуги, повече заселници и туристи. Татул е известно с факта, че има най-младата кметица, ала въпреки това няма никакво отношение към туристическия обект.
Черноочене също е много интересно село, то е на пътя Пловдив-Кърджали, ала там много активно се строи, виждат се кооперации от градски тип.
Ние питахме хора, които работят в читалището, които чертаят някакви политики, защо в селото има стремеж то да изглежда като град и искат да станат град, защото има такова административно решение. А един човек ни каза „По-добре да сме село от градски тип, отколкото град от селски тип”, казва Кисикова.
02.12.2017, 09:00 часа
1203
0