Телекомуникационните и други компании, предоставящи електронни услуги на гражданите, ще трябва да дават на клиентите си обяснително резюме на договора при подписването му. Това става по силата на нова европейска регулация, влизаща в сила от декември 2020 г.
Резюметата трябва да обясняват в една страница и без дребен шрифт съдържанието на договора, като опишат всички цени, заедно с таксите, предоставяните услуги, гарантираната скорост на интернет, достъпност за хора с увреждания, условия за прекратяване и подновяване. За всяка услуга, предлагана в договора, операторът ще трябва да дава отделно резюме, гласи регулацията приета във вторник от Европейската комисия.
Обяснението ще бъде по образец, който ще е еднакъв за всички европейски държави и за всички оператори, предлагащи комуникационни услуги. Според Комисията освен, че ще намали подвеждането на клиенти с дребния шрифт, промяната ще позволи на компаниите по-добре да обясняват офертите си на своите клиенти. То ще се предоставя както на хартия при посещение в офиса на оператора, така и ако договорът се сключва по интернет.
Резюмето ще трябва да се предложи преди подписването на договора и чак след като потенциалният клиент се съгласи със съдържанието му, ще може да се полагат подписите под договора. А след като договорът бъде подписан, то става част от него, гласят новите правила.
Регулацията е част от Европейския код за електронни комуникации, който установява правото на гражданите да бъдат по-добре информирани при сключване на договори за мобилни, стационарни, интернет и тв услуги с доставчиците на такива услуги. За да се подготвят операторите към новия режим на обслужване на клиентите, Европейската комисия дава отсрочка до 21 декември следващата година за въвеждането на новото изискване.