Ново откритие помага да разберем каква роля играе микрофлората за стареенето

Ново откритие помага да разберем каква роля играе микрофлората за стареенето Американски молекулярни биолози разработиха алгоритъм, който може да изчисли възрастта на човек с точност от около 3-4 години чрез проби от микрофлората на кожата му, съобщи пресслужбата на Калифорнийския университет в Сан Диего, позовавайки се на статия в списанието mSystems.
"Появата на подобен инструмент ще ни помогне да разберем каква роля играе микрофлората за стареенето на човешкото тяло и за развитието на заболявания, свързани със стареенето на организма. Освен това вече можем да тестваме как различни средства, които забавят старостта, ще повлияят на функционирането на животните и хората", каза биологът от Калифорнийския университет в Сан Диего (САЩ) Сю Чженцзян.
Около десет пъти повече бактерии, гъбички и друга микрофлора живеят в човешкото тяло, отколкото нашите собствени клетки. Тези едноклетъчни съжители не само влияят активно на храносмилането и метаболизма, но и на други аспекти на живота и дори на поведението на хората.
Наличието на определени видове микроби в микрофлората на червата и стомаха значително увеличава вероятността от развитие на рак и други заболявания. В допълнение, преди две години американски биолози установяват, че малък брой определени видове бактерии в червата на новородени мишки са свързани с повишена вероятност от развитие на аутизъм.
Сю и неговите колеги са открили, че микрофлората на някои части и органи на човешкото тяло може да бъде използвана за идентифициране на възрастта му чрез анализ на проби от слюнка и други секрети.
Биолозите са комбинирали информацията от този проект с подобни бази данни, като са получили общо приблизително 4 400 проби чревна микрофлора, както и 2 500 проби от едноклетъчни организми, живеещи върху кожата и слюнката на жители на Канада, САЩ, Китай и Танзания.
Учените внимателно са проучили тези биоматериали и са ги сравнили, опитвайки се да идентифицират общи черти и разлики, свързани с пол, хранителен режим, възраст и други характерни черти на собствениците на тези проби.
Например видовият състав и разнообразието от бактерии, живеещи в червата на мъжете и жените, се различават значително, но такива разлики не са характерни за микрофлората на слюнката и кожата. По подобен начин структурата на микрофлората на кожата и слюнката забележимо се променя заедно с възрастта на доброволците, което е нехарактерно за обитателите на червата.
Така възрастта на човек може да бъде изчислена с точност от около 3,8 до 4,5 години според видовия състав и разнообразието от бактериите, живеещи в слюнката и кожата, докато за микрофлората на храносмилателните органи този показател е 11,5 години.
Както предполагат учените, тези разлики се дължат на факта, че условията на живот на микробите, живеещи върху кожата и в устната кухина, се променят приблизително по един и същи начин за всички хора, докато животът на бактериите, гъбичките и вирусите в червата зависи от храненето на всеки отделен човек.
12.02.2020, 10:45 часа