Синът на д-р Партовска от Враца реставрира напълно ВАЗ 2102 „Жигули“ /снимки/

Синът на д-р Партовска от Враца реставрира напълно ВАЗ 2102 „Жигули“ /снимки/ Гледайки тази оранжева Жигула, човек би си казал, че е излезнала току-що от завода. Но всъщност това се е случило преди близо четири десетилетия. И до скоро е била в окаяно състояние. Но миналата година попада в ръцете на Стелиян от Враца, който е син на уважавания гинеколог д-р Генка Партовска, и получава най-доброто за един умиращ, изгнил автомобил – нов живот чрез пълна реставрация.
Лятото на 2020 г., на ретро събор във Видин, Стелиян Партовски е награден с купа за 1-во място, но не за тази Жигула. Тогава той среща Мартин от Монтана, който продава въпросното оранжево комби. Условието на бъдещия собственик е колата да бъде автентична. А тя е напълно оригинална, но далеч от гаражно състояние.
И така, оранжевото комби, официално водещо се ВАЗ 2102 „Жигули“, попада в ръцете на Стелиян през август миналата година. Видът е като на кола, карана 37 години и живяла под открито небе. Оригиналната боя е изгоряла от слънцето, ръжда има по всички детайли, дъното почти го няма, а хромираните елементи отдавна са загубили своя блясък.
Проектът за реставрация е започнат през декември 2020 г. Колата е разглобена и купето получава нужния ремонт. Сменени са праговете, дъната са поръчани от Русия, две от вратите също са заменени с нови, както и калниците, и веждите. Корозията е премахната и следва цялостно боядисване отвън и отвътре.
Всичко, което не позволява да бъде обновено по колата, е заменено с ново.
Двигателят е свален и е напълно ревизиран. След което оригиналният 1,2-литров, мощен 62 к.с., е върнат в коша и свързан към новите системи и инсталация.
Стелиян споделя, че не е проблем намирането на нови механични части, но по-трудно е с хромираните детайли. Фаровете например ги купува от Чехия, а стоповете намира в Стара Загора. В момента му остава единствено да монтира корите на вратите, като тогава ще бъде завършен изцяло и интериора.
Единствената разлика със заводското състояние на тази Жигула, произведена през 1984 г., е скоростната кутия. Тъй като колата ще се кара, оригиналната 4-степенна трансмисия е заменена с 5-степенна.
Реставрацията на Жигула-та отнема на Стелиян 12 месеца. Няма смисъл да споменаваме колко хиляди лева са похарчени, нито да пресмятаме цената на труда, която само той знае колко е. Важен е крайният резултат, който е достоен за уважение.
Това е четвъртата Жигула на Стелиян Партовски. Преди години е реставрирал „полски“ Fiat 125.
31.01.2022, 08:20 часа
13529 2
Коментари

Цене уя

31.01.2022, 12:42 часа
Да клубо се намира в Косаня

Петър

31.01.2022, 09:44 часа
Приветствам идеята на Стилян. Сигурен съм , че и много колеги имат запазени подобни жигули. Някъде четох , че във Враца съществува ретро клуб на ВАЗ. Ако редакцията на вестника Ви знае повече за такъв клуб напишете информация за него.
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha