Трасето на "Струма" ще е изцяло извън Кресненското дефиле

Трасето на "Струма" ще е изцяло извън Кресненското дефиле Дългогодишният казус откъде да минава магистрала "Струма" в района на Кресненското дефиле, изглежда, вече е решен, след като Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е обявила обществена поръчка за изработване на прединвестиционно проучване и проектиране на трасе на магистралата в южна посока от София за Кулата, което преминава извън Кресненското дефиле.
Срокът за подаване на офертите е 29 април. Предметът на обществената поръчка е обсъден и консултиран с Европейската комисия, уточнява пътната агенция.
През февруари Европейската комисия разреши строителството на платно в северна посока източно от дефилето.
През 2017 г. третото правителство на Бойко Борисов определи трасето за Кулата да е съществуващият път през Кресненското дефиле, което предизвика протести на природозащитни организации и на местни хора. Съгласно обявената от пътната агенция обществена поръчка този път се предвижда да обслужва нуждите на местното население.
Съгласно поръчката на АПИ и в двете посоки "Струма" ще минава над Кресненското дефиле, което със сигурност ще отдалечи във времето завършването на магистралата, която правителството на Симеон Сакскобургготски обещаваше да е готова до 2004 г. за Олимпийските игри в Атина.
Избраният изпълнител ще трябва да изготви предпроектни проучвания, с които да се осигурява движението от София към Кулата извън дефилето в две направления. Едното е дублиращо двупосочно трасе на първокласния път извън Кресненското дефиле, а другото е дясно платно на "Струма" извън дефилето. Прогнозната дължина на всяко от двете трасета е 20-25 км, като те ще преминават в близост до Симитли, Черниче и Кресна.
Предпроектното дублиращо трасе на първокласния път (Е-79) условно ще започва северно от пътен възел "Симитли", където завършва изграденият участък Благоевград - Крупник, а краят му ще е при п.в. "Кресна", където пък започва въведеният в експлоатация участък Кресна - Сандански.
Предпроектното дясно платно на "Струма" ще започва при пътен възел "Симитли", а краят му ще е при обходния път на Кресна.
Срокът за изпълнение на прединвестиционното проучване и проектиране е 180 дни и ще се извърши в три етапа. Първият ще започне от датата на подписване на договора и ще включва времето за изработване на оценка на въздействието върху пътната безопасност и предаване на разработката на АПИ.
Вторият етап ще е от датата на приемане на доклада за оценка на въздействието върху пътната безопасност и ще включва времето за изработването на прединвестиционното проучване с проектиране и предаване на разработката. Във втория етап е разглеждането и приемането на разработката (вариантни решения) от експертен технико-икономически съвет. Въз основа на разработените вариантни решения за двете трасета от страна на пътната агенция ще се проведат съответните екопроцедури.
В третия етап е предаването на предпроектната разработка, като се представи и извършеното инженерно-геоложко и хидрогеоложко проучване по одобрените от компетентния орган по околна среда и води трасета, които трябва да се изпълнят във фаза идеен проект.

Поръчка за мониторинг на 4 вида влечуги
АПИ обяви и обществена поръчка за провеждане на мониторинг на 4 вида влечуги в участъка на първокласния път през Кресненското дефиле. Изследването ще обхваща шипобедрена и шипоопашата костенурка, ивичест и леопардов смок, които са предмет на опазване в защитена зона за местообитанията "Кресна-Илинденци". Индикативната стойност е 400 хил. лв. без ДДС. Изследването ще се проведе в три периода: пролетен, летен и есенен. Въз основа на данните от мониторинга върху популациите на различните видове влечуги ще се анализира числеността на популациите в района на Е-79, оценка на ефикасността на съоръженията за смекчаване на негативните ефекти върху фауната и т.н. Мониторингът ще се осъществи за срок 4 години.
29.03.2024, 15:36 часа
251 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha