Астрономи откриха "планета като никоя друга досега"

Астрономи откриха "планета като никоя друга досега" Астрономи от обсерваторията Кек обявиха, че са открили уникална екзопланета, каквато досега не е наблюдавана. Планетата, "която е като никоя друга", се откроява с уникална, яйцевидна орбита около своята звезда, съобщава The Astronomical Journal.
Планетата е кръстена HR 5183 b, като е около три пъти по-тежка от Юпитер. Въпреки огромните си размери и тегло, планетата има доста необичайна орбита. Тя е нестабилна, като отнема на планетата между 45 и 100 години, за да направи една обиколка. Друг необичаен момент е, че дори в най-близката си точка до своята звезда, планетата пак остава сравнително далеч от нея. Обикновено, при подобни елипсовидни орбити, най-близката точка е много по-близо до звездата.Заради всичко това, откритието на HR 5183 b е сериозно постижение. Звездата HR 5183 е била наблюдавана в продължение на 20 години с три различни телескопа. В комбинация с огромните разстояния, които планетата изминава и голямото ѝ отдалечаване от звездата, директното ѝ наблюдение е почти невъзможно. Затова учени от Хавай, Тексас и Северна Калифорния са работили заедно, за да наблюдават и анализира звездата и чрез специални изчисления на архивните данни 20 години назад, са успели да локализират планетата.
През годините на наблюдения, те са засекли промени, които са помогнали за идентифицирането на планетата и как тя се ускорява и "изстрелва" докато преминава около звездата, започвайки нова обиколка около нея. Учените очакват и нови данни от апарата Gaia на Европейската космическа агенция, който от 2013 година анализира и измерва звездите в космоса. Надеждите им са, че HR 5183 b също ще е попаднала в данните, които ще са много по-прецизни и ще помогнат на учените занапред да откриват други подобни планети по-лесно.

28.08.2019, 09:52 часа