Държавата поиска хипермаркетите да продават 9 типа храни на ниски цени

Държавата поиска хипермаркетите да продават 9 типа храни на ниски цени Държавата започва от утре, 18 октомври, преговори с търговските вериги за старт на инициативата "Достъпно за Вас". Реално зад нея се крие възможността търговските вериги доброволно да фиксират на седмична база цените на някои продукти от 9 основни групи храни, обяви днес министърът на икономиката Богдан Богданов на събитие на Сдружението за модерна търговия, което обединява големите хипермаркети.
Идеята е да се представят продукти "на най-добра цена за потребителите", като се запази конкурентния принцип между хипермаркетите, т.е. те сами ще решават през коя седмица кои продукти да предлагат на достъпни цени. Държавата няма да се меси в ценообразуването, нито ще изисква еднакви цени в магазините на сходни марки продукти. 
Министърът уточни, че ведомството му се е отказало от налагане със закони на фиксирани надценки на храните, каквито идеи имаше служебната власт, а ще заложи на принципа на доброволното партньорство.
Планира се кампанията да стартира от 1 ноември и да се разгърне в рамките на 8 месеца. Ще се включват продукти като мляко, месо, хляб, плодове и зеленчуци, яйца, олио, консерви и др. Целта е да се маркира определен пакет, насочен изцяло към малката потребителска кошница, с фиксирани от веригите цени на продуктите, каза министърът.
"Ако успеем да обединим усилия и разчитаме на пазарни механизми, бихме могли да постигнем дори по-добри ефекти от налагането на един таван на надценка", посочи Богдан Богданов. Така щяло да се отвори възможност за конкуренция между различните участници на пазара, а потребителите ще бъдат повече информирани за това какво и откъде биха могли да си купят.
Всъщност, идеята е търговските вериги да поставят своеобразно информационно табло "с най-добрата за потребителите цени", на която могат да предложат някои от продуктите от дадена стокова група.
"Чрез кампанията ще се постигне и информираност на потребителите", каза още Богданов и допълни, че фиксираните цени на седмична база ще се подават и на НСИ.
"Ние не искаме да ви ограничаваме вас или потребителите в два типа варива, три типа зеленчуци или един тип кисело мляко с определена масленост, а отваряме възможно най-много списъка с продукти, за да може потребителите и да се хранят здравословно", каза министърът.
Всяка верига ще преценява за съответната седмица кои ще са продуктите, които ще се включат в "кошницата" от определените групи. Чрез кампанията ще се постигне и информираност на потребителите, каза още Богдан Богданов. Фиксираните цени на седмична база ще се подават и от НСИ. От думите на министър Богданов стана ясно, че ще се фиксират цените само на определени продукти от продуктова група.
Първи кратък коментар по предложението направи изпълнителният директор на "Лидл България" Милена Драгийска. "Мисля, че е важен знак поетия признак за диалог на правителството с търговските вериги. Радвам се, че мярката с доброволно фиксирани цени запазва конкуренцията, която е най-добрият регулатор на пазара. Имаше доста информация от министъра, така че ще отидем доста подготвени на предстоящите разговори", каза Драгийска.
18.10.2023, 19:21 часа
677 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha