Бензиностанции „Газпром“ стават Avia: България има нов голям играч в горивата

Бензиностанции „Газпром“ стават Avia: България има нов голям играч в горивата Бившият собственик на автобусната компания "Юнион Ивкони" Ивайло Константинов купува основната база за горива на старозагорската "Зара - Е" и осемте й бензиностанции, пише „Капитал“.
Старозагорската компания за горива "Зара - Е" е на пазара от 35 години и притежава най-голямата частна петролна база в Южна България, а управителят й Живодар Терзиев беше председател на Българската петролна и газова асоциация. В края на миналата година бизнесът на компанията беше блокиран, като тя се оказа в позицията на измамен посредник и стана жертва на измама с доставки, уж насочени към американска военна база в България.
Това е втората голяма покупка за тази година на Ивайло Константинов на пазара на горива. Той е в процес на финализиране на сделката по придобиване и на веригата бензиностанции на Gazprom в България и базата й в Костинброд, в близост до София. А междувременно е купил и малка база за горива в Плевен с по-скоро локално значение.
Сделката за бизнеса на Gazprom беше одобрена от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) тази есен и се очакваше да се извърши плащането, но заради американските санкции към момента е замразена по думите на Константинов пред "Капитал". Междувременно са блокирани, отново по причина санкциите, и вписванията по партидата на "НИС Петрол", дружеството, през което работи в България веригата Gazprom. Планът сега е да се чака или вдигането на санкциите, или удължаването на лиценза на сръбската NIS, собственик на "НИС Петрол", обяснява Константинов.
Така сделката за активите на "Зара - Е" има всички шансове да изпревари другата, като по нея има предварителен договор и вероятно ще се случи преди края на годината. В момента се чака зелена светлина от КЗК.
От няколко години Константинов развива бензиностанции под бранда Avia. Преди месеци той коментира пред "Капитал", че обектите на Gazprom ще бъдат ребрандирани и ще станат Avia. Това ще се случи и с бензиностанциите "Зара".
При положителен развой на събитията, и по-специално на по-сложната сделка за петролния бизнес на Gazprom, Avia ще се позиционира като голям играч на пазара на едро с два големи склада - в Костинброд, (близо до София) и един в Стара Загора. При търговията на дребно ще се появи верига с 44 обекта, като в процес е и появата на няколко обекта, за които има терени. "До края на 2030 г. плановете са да има 68-70 обекта", казва Константинов.
Новата сделка е между "Уни енерджи", с мажоритарен собственик Ивайло Константинов, и е за самостоятелни обекти - бензиностанции и петролна база, собственост на "Зара - Е", "Зара-Газ", "Зара-Юг" и БТ. Активите, които се продават, са 8 бензиностанции и петролна база ЗАРА, находяща се в гр. Стара Загора, ул. "Индустриална" №6. Тя е разположена на терен от 60 декара и с обем 18 хил. тона за всякакви видове горива и до началото на тази година беше и с лиценз за данъчен склад.
"Складът е доста сериозен като обем и стратегически като местоположение", казва Ивайло Константинов.
"Зара - Е" е създадена през 1994 г. Компанията е семейна. Петролното минало започва през 70-те години на миналия век, когато бащата Светлозар Терзиев работи в тогавашното държавно снабдително обединение "Петрол". След 1975 г. става директор на "Петрол" - Стара Загора. След 1989 г. всички държавни директори са сменени и Светлозар Терзиев напуска "Петрол". През 1990 г. започва частна дейност в сектора на горивата, която продължава синът му.
Компанията е регионален лидер в търговията с нефтопродукти, като въпреки че има и малко бензиностанции, работи основно в сегмента на едро. Има два данъчни склада от 2006 и 2016 г. (вторият източно от Стара Загора е наполовина по-малък от основния и не е обект на сделката) и около 50 транспортни средства. За 2024 г. приходите на "Зара - Е" са 204.5 млн. лв., като тя попада под номер 21 в класацията на големите в сектор "Горива" за изминалата година.
В края на миналата година обаче работата на "Зара - Е" беше блокирана от прокуратура, митници и НАП, след като компанията се оказва в позицията на измамен посредник и жертва на фиктивни доставки за армията на САЩ. Твърдението на "Зара - Е" беше че "в периода 2014 - 2024 г. дружеството е поставено в заблуда чрез подготвени договори и документи и участие на външни лица, че изпълнява доставки за армията на САЩ за тренировъчен полигон Ново село", като месеци преди публичното оповестяване на казуса от институциите собственикът сам сигнализира американската страна и прокуратурата с детайли и документи по темата с надежда за по-задълбочено разследване. Сега регионалният играч явно е решил да продаде бизнеса си.
Далеч по-неясна и сложна е развръзката по другата голяма сделка на Ивайло Константинов за мрежата на Gazprom. Руската компания "Газпром нефт" развива мрежата си тук през сръбското си дружество "Нафтена индустрия Сърбия" (NIS). В България бизнесът минава през компанията "НИС Петрол", която има 22 обекта, петролна база в Костинброд и още 12 терена.
Процесът по продажбата започна през есента на 2023 г., като тогава спряганата цена, която купувачът търси, беше около 60-80 млн. евро. Сега в сектора се посочва, че продажбата е над 30 млн. евро, но по думите на Константинов е "доста повече".
Константинов дефинира преди няколко месеца сделката като "трудна", не като цена и като бизнес, а заради режима на санкции. В опит да притисне Русия на 10 януари OFAC наложи санкции на руския петролен сектор и в частност на "Газпром нефт" и това постави и сръбската NIS под санкции. След няколко отлагания, за да се даде време на "Газпром нефт" да излезе от бизнеса. Това не се случи и ограниченията най-накрая влязоха в сила през октомври.
Сръбската петролна рафинерия в Панчево вече спира да работи поради липса на суров петрол. "Имаме четири дни, докато рафинерията напълно спре да работи, ако правителството на САЩ не одобри лиценз за временно изключение от санкциите", каза тази седмица сръбският президент Александър Вучич, според когото инсталациите са в режим на изчакване. Той съобщи, че сръбското правителство единодушно е приело предложението му да се дадат на руската страна 50 дни, за да намери нов собственик за NIS. Ако това не се случи, след този срок Сърбия ще въведе собствено ръководство в Naftna industrija Srbije (NIS) и ще предложи на руснаците възможно най-високата цена за компанията.
Обратно в България, при тази ситуация ще трябва да се изчака сръбската развръзка, за да може да се извърши плащане от финансовата институция. "Не сме нетърпеливи", казва Константинов, но допълва, че други обстоятелства по-скоро усложняват нещата - това, че обектите и базата на компанията не работят, че компанията няма финансово обслужване, а има служители, които може да загуби, както и загубени вече клиенти. Или при сделка при едно дълго отлагане във времето "Уни енерджи" явно ще започва почти от нулата. Иначе плановете за базата в Костинброд са да предоставя вместимости за съхранение на гориво на други компании от бранша, употреба за собствени нужди и продажби на едро. По договор по линия на обектите на дребно дебрандирането и брандирането трябва да се случат в рамките на три дни.
"Уни енерджи", която е в процес на експанзия, е с мажоритарен собственик Ивайло Константинов, който в миналото беше начело на автобусната компания "Юнион Ивкони". През 2019 г. се случи голяма сделка на автобусния пазар и "Юнион Ивкони" се обедини с едни от големите си конкуренти - "Етап Адресс" и "Груп плюс", като Константинов заяви тогава, че ще прави верига бензиностанции.
През май миналата година в "Уни енерджи" влиза нов съдружник - "Вип стейшън" (с 45%). Компанията е еднолична собственост на Ранко Клачар и е създадена през септември 2023 г. Обяснението за влизането на "Вип стейшън" като миноритарен съдружник в "Уни енерджи" е икономическата логика и ресурсоемкостта на бизнеса. По думите на Константинов Клачар няма към момента опит в горивата и развива дейност в строителството и управлението на имоти. От Търговския регистър става ясно, че Ранко Клачар е съдружник в няколко други фирми с Радослав Иванов. Иванов към момента е едноличен собственик и управител на "Ипон 1", охранителната фирма, основана в началото на 90-те от Бойко Борисов.
Брандът е Avia, а развитието на обектите е на принцип, близък до франчайзинга. "Уни енерджи" е съдружник в "Авиа България", в която участват още швейцарското Avia International и третият партньор - "ТТН комерс".
"Уни енерджи" има 14 обекта, както и 5-6 терена. Третият партньор има още 2 собствени плюс още 3-4 партньорски. С 22-те бензиностанции на "НИС Петрол" и 8-те на "Зара - Е" сметката набъбва до 50 - 55.
"Уни енерджи" съществува от години. Към момента компанията е с капитал 1 млн. лв. Приходите й за 2024 г. са 21.2 млн. лв., а печалбата - 367 хил. лв. Към септември тази година в компанията работят 99 души.
27.11.2025, 11:53 часа
355 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha