Представиха 3 варианта за тунел под "Петрохан" - ще струва между 1.3 и 2.2 млрд. лв.

Тунелът под прохода Петрохан, част от скоростния път Монтана - София, ще струва между 1.3 милиарда и 2.2 милиарда лева в зависимост от това, кой вариант за реализация бъде избран.
Миналия четвъртък е имало заседание на Експертния технико-икономически съвет към агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Няма официална информация за събитието от страна на пътната агенция, за която е практика да не информира журналистите.
Тунелът под Петрохан ще се строи на концесия, съобщи лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов също в четвъртък пред журналисти.
Трите разглеждани варианта за тунела са с различна дължина. Всичките са за тунел с две тръби и по две ленти за движение в посока и скорост 120 км/ч по скоростния път Монтана - София.
Най-късният тунел е дълъг 7 км и прогнозната му цена е 1.33 милиарда лева (червен вариант).
Средният е с дължина от 10 км и прогнозна цена от 1.67 милиарда лева (зелен вариант).
Най-дългият тунел е 14 км и цената му достига над 2.26 милиарда лева (тъмносин вариант).
Дължината на скоростния път Монтана - София е около 100 км. Заложена е проектна скорост от 120 км/ч, а габаритът на пътя и при трите варианта е Г23.5.
Най-късо като цялостно трасе е тъмносиният вариант - 95.499 км, но той е с най-дългия и скъп тунел от 14 км и цена от над 2.26 милиард лева.
Най-дълъг е зеленият вариант с дължина 99.23 км. И при двата варианта е заложен максимален надлъжен наклон на трасето от 4.5%.
Най-стръмен, с наклон от 5.5%, е червеният вариант, който е с най-къс тунел.
И трите предложени варианта включват по две ленти в посока, габарит Г23, две тръби на тунела, съоръжения за безопасност, предвижда се и лента за бавно движещи се превозни средства, където е необходимо.
Според представените параметри като най-изгоден се очертава зеленият вариант.
Сега предстои АПИ да избере два варианта и те да бъдат подадени за Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС). Екологичните изисквания пред проекта са посочени като основно предизвикателство пред спазването на сроковете за реализация на проекта.
След окончателен избор на един вариант и положителна оценка за въздействие на околната среда, се очаква да бъдат извършени отчуждителните процедури и да се премине към възлагане на строителството. Очаква се това да стане към края на 2027 г.
Старият път ще бъде запазен изцяло като алтернативно трасе.
Галерия
27.11.2025, 12:18 часа
824
0