Кьовеши паркира 9-те нови тролея на Враца в съда

Вчера започна разпоредителното заседание по делото за злоупотреба с обществена поръчка за тролейбуси на стойност 4,5 млн. евро за община Враца.
То е срещу Юлиан Димов, който е собственик на фирмата „Авто Инженеринг Холдинг Груп“. Делото е по обвинителен акт, внесен от Европейската прокуратура.
Покупката на девет тролейбуса е финансирана от бюджета на ЕС, като получатели на средствата са общината във Враца и общинската фирма за градски транспорт. В хода на обществената поръчка, администрацията е възложила на компанията „Авто Инженеринг Холдинг Груп“ със собственик е Юлиан Тодоров Димов да достави тролейбуси от полска фирма.
Събрани са доказателства, че превозните средства са били осигурени от държавно дружество от Беларус, поставено по-късно под санкциите на ЕС заради подкрепа за войната, предприета от Русия срещу Украйна.
Уточнява се, че полската фирма е преминала в ликвидация малко след приключване на обществената поръчка. Разследването е показало, че тролейбусите са продадени на почти два пъти по-висока от първоначалната цена на придобиване, платена от изпълнителя.
Прословутата сделка с 9-те тролея за Враца е от 2021 година. Поръчката е проверявана от Окръжната прокуратура във Враца, като делото е прекратено поради липса на данни за извършено престъпление. След това обществената поръчка е била поета от европрокуратурата заради съмнение за злоупотреба с европари.
При внасянето на обвинителния акт стана ясно, че фирмата, управлявана от подсъдимия Юлиан Димов, е доставила 9 тролейбуса на Община Враца за 4,5 млн евро.
Те са на компанията Energis, Metropolis – MP по договор с базирана в Краков компания. Произведени са обаче в Беларус.
Още при стартирането на делото по същество в Софийски градски съд, Емилия Недева, адвокат на Димов заяви: „Според прокурора престъпление е обстоятелството, че тези тролейбуси били декларирани, че са произведени в Полша. Истината е, че тези тролейбуси са изработени на ишлеме. По поръчка на полската фирма, която е разработила модела и която е възложила изработката на тези тролейбуси на беларуска фирма, с която са в дружество със седалище в Полша“.
В съобщение на община Враца от януари 2021 г. се посочва, че новите превозни средства са произведени от Energis, Metropolis – MP, който е част от полско-беларуския консорциум BKM Holding, с повече от 20 г. опит в производството на тролейбуси и електробуси.
Любопитното е, че според експертиза по делото, че макар и произведени в Беларус, тролейбусите отговарят на европейските стандарти, а в условията за финансиране няма изискване те да са произведени в страна от ЕС.
09.12.2025, 10:51 часа
2855
2