Калин Каменов: Образованието не е пълненето на ведро, а запалването на огън

Калин Каменов: Образованието не е пълненето на ведро, а запалването на огън Кметът на Враца Калин Каменов поиска от учителите в общината да повишат с по една единица резултатите на учениците на националното външно оценяване по български език и математика. 
Градоначалникът е събрал всички директори на общината на специална среща и им е възложил тази задача. 
„Като кмет на община Враца съм убеден, че най-голямото ни богатство — не само като град, но и като общност — са нашите деца. Именно те ще определят какво бъдеще ни очаква — икономическо, социално, културно или безпътица. И за да имаме устойчиво, проспериращо бъдеще, трябва да инвестираме не само в инфраструктура, а най-вече в човешкия капитал. А това означава — да изискваме повече от себе си и един от друг и да повишим качеството на образованието“, написа той в своя фейсбук профил. 
„Това може да изглежда като малка стъпка, но именно малките ежедневни усилия в крайна сметка водят до значим прогрес. Представете си как, ако всички училища успеят да изпълнят тази задача, това ще се отрази на десетки, може би стотици млади хора — със знанията и увереността, които ще имат, те ще бъдат по-подготвени да продължат своето образование, да изберат професия и да останат в нашия регион“, смята Каменов. 
„Не говорим просто за „да направим нещо“, а за дълбок системен проблем. Последните данни от международни оценки показват тревожна картина:
Според PISA 2022, 54% от българските 15-годишни ученици са функционално неграмотни по математика. 
По четивна грамотност – около 53% не достигат базовото ниво.
По природни науки 48% са под критичния праг на функционална грамотност.
Средният резултат на българските ученици в PISA по математика е 417 точки, докато средният резултат за OECD/ЕС е значително по-висок (472 точки).
Делът на учениците с високи постижения (нива 5 и 6) е много малък – само 3% по математика, 2% по четене и 1% по природни науки.
Тези резултати са тревожни не само защото показват липса на знания, но и защото означават, че голяма част от нашите млади хора нямат базовите умения да решават проблеми в ежедневието, да мислят критично и логично.
Над 50% от учениците са под „критичен праг“ — това не е просто статистика, а аларма: системата не подготвя значителна част от децата за съвременния свят.
Тези данни не са абстрактни. Те говорят за бъдещи поколения, които може да имат трудности при намиране на работа, при адаптация в икономика, която изисква умения за логика, математика, комуникация и аналитично мислене.
За да привлечем инвеститори, да развиваме бизнеса и да създаваме работни места, ни трябват добре подготвени млади хора. Компаниите не искат просто работници — те търсят хора, които мислят, учат, решават проблеми. Качественото образование е ключът към това да изградим конкурентоспособна местна икономика.
Когато учениците имат добри резултати, това не е само личен успех — това е успех за цялата общност. Това означава по-малък риск от отпадане, по-малка социална поляризация, защото образованието трябва да бъде път към възможности, а не пречка.
Качественото образование не е само локална тема. Според много изследвания слабите резултати в училище влияят дългосрочно върху икономическия растеж на страната, върху иновациите, върху социалната кохезия. 
Когато ние като община поставяме високи цели, ние показваме, че не приемаме статуквото. Аз вярвам — и искам всички вие да вярвате — че Враца може да бъде не просто „крайградско“ място, а община, в която образованието е приоритет, а младите хора имат възможност да се развиват и да останат тук.
Затова отправям призив към всички директори и учители: нека този ангажимент да не е просто административна задача, а мисия.
Нека всяка класна стая, всеки учебен час, всяко упражнение бъдат стъпка напред.
Подкрепете децата си. Насърчавайте ги да се стремят към знания, към разбиране, а не просто към оценки. Споделяйте целта, която съм поставил: +1 единица — и повече.
Нека видим това като обща задача. Когато образованието се повиши, печелим всички: по-умни поколения, по-добре подготвена работна сила, по-голям икономически растеж, по-устойчиво развитие на нашата община.
Промяната не идва с магическа пръчка — идва с малки, целенасочени усилия, постоянство и вяра. Поставихме цел — не защото е лесна, а защото е необходима. Увеличаването на резултатите на националното външно оценяване с една единица може да изглежда малко, но е символично: това е послание, че не приемаме посредственост, че вярваме в по-доброто за нашите деца и за Враца.
Заедно можем да го направим.
Заедно можем да дадем на децата ни не просто знания, а умения, увереност и шанс за по-добро бъдеще. Аз вярвам в това и се надявам, че и вие вярвате.
Бъдещето ще е такова, каквото го създадем в настоящето!“
01.12.2025, 09:15 часа
199 2
Коментари

Бичът на Ганю

01.12.2025, 10:43 часа
2
2
Едва ли някой толкова коварно посредствен кмет заслужава повече от подигравка и презрение за опитите си да крои фалшива приказка за бъдеще, докато Враца потъва в образователна кал и корупция.

Бичът на Ганю

01.12.2025, 10:42 часа
3
1
Калин Каменов предлага да „повишаваме“ резултатите с административна заповед, сякаш образованието е игра на числа, а не катастрофално развалина, плод на години корупция и некомпетентност.
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha