Ето откога личните карти стават електонни

Ето откога личните карти стават електонни Българските лични карти най-сетне ще имат в тях и електронна идентичност, след като задължението за това бе вкарано в Закона за личните документи още през 2016 г. Пълната електронизация обаче няма да стане факт преди 2031 г., когато ще изтекат и последните документи от сегашния тип - без възможности да се ползват за електронна идентификация.
Това стана ясно, след като служебното правителство предложи на парламента промени в Закона за българските лични документи. Тези промени бяха подготвени още в началото на 2022 г. от кабинета на Кирил Петков, но бяха забавени, за да се изчака произнасянето на Съда на ЕС по обществената поръчка на МВР за отпечатване на новите лични документи.
Докато не се осигури техническа възможност да тръгне издаването на документи, които отговарят на европейския регламент за личните документи от 2019 г., ще продължи издаването на сегашните лични карти (без възможност за електронна идентификация). Това предвижда един от текстовете, одобрени от служебните министри в сряда. Втори текст изрично разписва, че личните карти без възможност за електронна идентификация ще са валидни до 2031 г. Така реално ще се изчака изтичането дори на тези, които са извадени миналата и в началото на тази година, обясни бившият министър на електронното управление, а в момента депутат от ДБ Божидар Божанов.
МВР е задължено да издава т.нар. електронни лични карти още с промени в закона през 2016 г.
Първите такива документи трябваше да се появят през 2019 г.,
когато започна голямата смяна на лични карти. Тъй като личните карти важат по 10 г., а първата подмяна с новите документи за самоличност у нас стана през 1999 г., на всяко десетилетие има период от три години (тези, които завършват на 9, 0 и 1), в които голяма вълна от хора си ги сменят.
Обявената през 2018 г. обществена поръчка за нов печатар на личните документи, който трябваше да ги направи електронни, обаче се забави заради обжалване. По него трябваше да се произнесе дори Съдът на ЕС в Люксембург. Това е станало в края на миналата година и вече МВР е свободно да подпише договор.
Междувременно обаче ще трябва да бъде променена спецификацията на електронната идентичност, която ще се слага в картите. Причината е, че при обявяването на обществената поръчка се предвиждаше те да са с чип, в който да са записани личните данни. И да служат по подобие на сегашните електронни подписи, като минават през специални четци.
Междувременно обаче европейският регламент предвиди, че електронното общуване между гражданите и администрацията трябва да става през мобилно приложение, което да събира на едно място и останалата информация за човека - здравно, осигурително, данъчно досие и пр. България също започна да изгражда такова приложение, докато се чакаше съдът да се произнесе окончателно. Изработването му започна миналата година, докато министър бе Божанов. А според плановете на сегашния министър на електронното управление Георги Тодоров приложението би трябвало да се пусне към средата на 2023 г. То
ще работи с няколко вида носители на електронна идентичност и личната карта ще е само първоначален ключ.
“Това е удобен, масов и сигурен начин. Преди години чипът в телефоните имаше известни несигурности, които вече са изчистени в голяма степен. Личната карта в момента, в който в нея се появи чип, ще е начин за първоначална регистрация на телефона. Но няма смисъл при всяка електронна идентификация да вадим картата и да я пъхаме в някакъв четец. Като ниво на сигурност двата начина ще са идентични, като част от криптографските ключове ще са на телефона, част - в сървър. Така, дори някой да открадне телефона или да го пробие, или пък да добие достъп до сървърната част, да не може да се представи за вас”, разясни Божанов.
Досегашните лични карти могат да се четат от специални устройства. Такива бяха ползвани известно време в болниците.
Паспортите ще са валидни 10 г., няма да сменяме шофьорска книжна при смяна на адрес
Международните паспорти да имат вече валидност от 10 години, а не досегашните 5 години. Тази възможност е предвидена в промените на Закона за личните документи, предложени от служебното правителство. В тях, както и в личните карти на временно пребиваващите чужденци, също ще може да се вписва електронна идентичност. Специални лични карти пък ще се издават на осъдени, преди да влязат в затвора, за да не могат да напускат страната.
С промените в закона, ако бъдат одобрени от Народното събрание, ще отпадне и задължението гражданите да подновяват шофьорските си книжки, ако са сменили адреса си. Като вече и първата книжка ще може да се вади по ускорена процедура за 3 дни.
Преди Коледа пък депутатът от ДБ Ивайло Мирчев вкара спешни законови промени, с които смяната на големия талон на автомобила при промяна в адреса да бъде електронизирана като услуга. Това стана след негови лични премеждия на опашка в КАТ.
06.01.2023, 14:22 часа
622 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha