Живот на Марс? НАСА откри доказателства за разнообразни органични съединения

Живот на Марс? НАСА откри доказателства за разнообразни органични съединения Ново проучване, което ползва данни от марсохода Perseverance (Упоритост - б.а.) на НАСА, откри потенциални доказателства за наличието на органични молекули на Марс в кратера Джезеро, съобщи сп. Nature.
В изследването е използвана нова техника с инструмента SHERLOC за намиране на признаци на живот от миналото, което поставя началото на бъдещи изследвания за извънземен живот.
Учените отдавна се вълнуват от възможността да открият органичен въглерод на Марс, и макар че предишни мисии са дали ценни сведения за планетата, най-новите представят доказателства, които допринасят за разбирането ѝ.
Откритията показват наличието на по-сложен органичен геохимичен цикъл на Марс, отколкото се предполагаше досега, като се допуска съществуването на няколко отделни находища на потенциални органични съединения.
Забележително е, че при изследването са открити сигнали, съответстващи на молекули, свързани с водни процеси, което показва, че водата може да е играла съществена роля в разнообразния спектър от органични вещества на Марс. Ключовите елементи, необходими за живот, може да са се запазили на Марс за по-дълъг период от време, отколкото се смяташе досега.
Ейми Уилямс, експерт по органична геохимия, е в основата на търсенето на съставните елементи на живота на Марс, като е част от мисията Perseverance. Уилямс има за цел да търси обитаеми среди и потенциални вещества, които са необходими за живот, както и да установи доказателства за такъв в миналото на Марс.
Пробите от Perseverance ще бъдат изпратени обратно на Земята от бъдещи мисии, но това ще бъде сложен процес, който ще отнеме 10 или повече години.
"Потенциалното откриване на няколко вида органичен въглерод на Марс има значение за разбирането на въглеродния цикъл там и възможността на планетата да бъде дом за живот", казва Уилямс.
Органичните вещества не винаги са свързани с живота. Геоложките процеси и химичните реакции също могат да образуват органични молекули. Предполага се, че потенциалните марсиански органични вещества е възможно да произхождат от тях. Уилямс и екипът от учени ще работят за по-нататъшно проучване на източника на тези молекули.
Досега органичен въглерод е откриван само от два марсохода - Phoenix и Curiosity, чрез използване на усъвършенствани техники като анализ на еволюирали газове и газова хроматография-масспектрометрия. Новото изследване въвежда различна техника, която също потенциално идентифицира прости органични съединения на Марс.
Кратерът Джезеро е много вероятно да е бил обитаем в миналото. Като древен езерен басейн той съдържа редица минерали, включително карбонати, глини и сулфати. Те имат потенциала да запазят органични материали и възможни признаци на древен живот.
"Първоначално не очаквахме да открием тези органични признаци в дъното на кратера Джезеро", казва Уилямс, "но сега тяхното разнообразие и разпределение в различните части на дъното на кратера предполага различна съдба на въглерода в тези среди".
Учените използваха първия по рода си инструмент, наречен Сканиране на обитаеми среди с Раман и Луминесценция за органични вещества и химикали (SHERLOC), за да картографират разпределението на органични молекули и минерали върху скалните повърхности. SHERLOC използва дълбока ултравиолетова Раманова и флуоресцентна спектроскопия, за да измерва едновременно слабото Раманово разсейване и силните флуоресцентни емисии, предоставяйки важна информация за органичния състав на Марс.
16.07.2023, 13:29 часа
Коментари

Примерно

16.07.2023, 13:44 часа
"допуска" се наличието на едно гигантско находище на банда усамотени българчета , замислено хрупащи омекнали от жегата краставички ....е, как другарят Мъск да не се ъпдейдне ...!?! Браво на НАСА ! Аферим ! Има надежда за оправия .