Новият F16 не лети, управляващите си прехвърлят топката

Страната ни получи нов F-16, но той не лети. Не е счупен, но е засечено отклонение в една от системите. За настройка ли става въпрос? От вчера в социалните мрежи текат въпроси, дали някой се е опитвал да копира нелегално софтуера му и той да е блокирал?
„Какъв е проблемът могат да кажат само хората от ВВС", заяви Димитър Ставрев, военен експерт и авиожурналист от списание „Криле”. Според него нещата сега трябва да се разделят на две.
„Самолетът е много хубав. Но България сключи порочен договор за неговата доставка. Той беше сключен политически. Едни хора 2 години до завършване на мандата накупиха 8 самолета”, заяви Ставрев. Според него това удря пряко по експлоатацията и техническите възможности.
„НС беше гласувало цена от 1,5 милиарда за новия изтребител, което беше на много стари пазарни проучвания от 2015 г., а договорът беше сключен през 2019 г. Във военната сфера винаги има инфлация 5% априори”, каза Ставрев.
„Предложението на „Грипен” беше за по-малка цена за 10 самолета и с много по-добър логистичен пакет. Когато пристигна американското предложение, за да се получи политически приемлива цена, започнаха да се орязват неща – логистичният пакет, срокът за доставка на резервни части, оръжейният пакет”, каза Ставрев. Той обясни, че с първите 8 самолета са били купени 12 ракети - тоест по ракета и половина на самолет.
„Сега призовавам политиците да оставят професионалистите от ВВС да си свършат работата. Политиците се намесиха в договора, видяхме резултата. Нека сега професионалистите от ВВС да си свършат работата, за да осигурят безопасна експлоатация”, каза Ставрев.
Логистичният пакет може да се увеличи, но всичко е въпрос на пари, обясни експертът. „Той е изчислил, че във военната сфера цената за придобиване е 1/3 от сумата, останалите 2/3 са за поддръжката в следващите години.
Той каза още, че имаме 2 години гаранционна поддръжка.
02.05.2025, 11:09 часа
302
0