Без винетки от 2030 г., ЕК съди България заради пътните такси

Европейската комисия предаде България на съд, защото три години страната ни не успява да въведе новите правила за пътните такси, свързани с винетките за леките коли и тол таксите за камиони и автобуси.
Евродирективата от 2022 г. изисква таксите за използване на пътищата да отразяват не само разстоянието или времето на пътуване, но и вредите, които превозните средства нанасят на околната среда, като замърсяване на въздуха с въглероден диоксид, шум и задръствания.
Въвеждането на принципа "замърсителят плаща" и "потребителят плаща" трябваше да влезе в сила до 25 март 2024 г.
Но България не направи необходимите промени в законодателството, въпреки изпратеното уведомително писмо от Брюксел още преди година, последвано от мотивирано становище.
Страната ни е представила само график пред ЕК за приемане на мерките за въвеждане на евродирективата, но и до днес не го е направила. Поради тази причина ЕК предявява иск пред Съда на Европейския съюз срещу България с искане за налагане на финансови санкции, се казва в съобщението на Еврокомисията.
Подобни действия са предприети и срещу Гърция и Полша, които също не са въвели новите изисквания за пътните такси.
Новите правила
Евродирективата от 2022 г. е важна част от транспортната политика на ЕС и с нея бяха въведени съществени промени.
Принципът "потребителят плаща" предвижда разходите за пътната инфраструктура да се поемат от участниците в пътното движение, докато принципът "замърсителят плаща" предвижда, че външните разходи за обществото, свързани със замърсяването на въздуха, шума и задръстванията, се заплащат от замърсителите. На практика това означава, че екологичните автомобили могат да бъдат освободени от плащането на тези такси.
Обхватът на директивата беше разширен и бяха включени леките коли, автобусите и малките тежкотоварни превозни средства.
Така съгласно новите правила пътните такси трябва да включват разходите за вреди от замърсяване на околната среда, шум и задръствания. Тежкотоварните превозни средства трябва да се таксуват според отделяните CO₂ емисии.
До 2030 г. винетките трябва да бъдат постепенно заменени с тол такси по магистралите, за да плащат за изминатото разстояние, а не за период от време както е сега.
Би трябвало да има и нова такса за справяне с външните разходи, свързани със задръстванията, което бележи значителна промяна към по-всеобхватна и ориентирана към околната среда система за пътно таксуване.
Събраните средства от пътни такси трябва да се инвестират в по-добри пътища и чисти технологии.
11.05.2025, 15:21 часа
555
0