Паркирането в София може да поскъпне драстично

Паркирането в София може да поскъпне драстично Зоните за платено паркиране в София може да се разширят, а час престой да поскъпне драстично. Центърът на града ще бъде обхванат от нова - червена зона, в която паркирането може да струва 5 лева за час. Синята зона ще обхване части от сегашната зелена, а цената там може да се увеличи от сегашните 2 лева на час до 3 лева на час. Зелената зона ще се разшири към кварталите, а цената ѝ може да се увеличи от 1 лев на 2 лева за час престой. Предлага се въвеждане на уикенд зона - жълта, на цена от 1 лев на час без ограничение за престой. Тя ще бъде въведена около важни туристически обекти и места за почивка в и около столицата, като тестово ще бъде въведена в Панчарево и Банкя. 
Идеята за реформа в платеното паркиране в столицата беше обявена във вторник от съветници от "Спаси София". Целта е ред в паркирането, намаляване на натиска към центъра, както и увеличаване на приходите от тази услуга. Средствата трябва да отиват директно в общинския бюджет, а не в този на общинското дружество Център за градска мобилност, и да се използват за строеж на паркинги, ремонти на улици и инвестиции в градския транспорт. Идеята идва, след като от повече от месец и кметът Васил Терзиев, и общински съветници говорят за нуждата от увеличаване на собствените приходи на общината, за да се увеличат инвестициите.
Разширяването на зоните ще е концентрично, за да не се стигне до там скъпата червена зона да граничи с доста по-евтината зелена зона. Така около червената зона ще има синя, а след това ще идва зелената.
Скъпата червена зона трябва да откаже част от хората да идват с колите си в центъра. Така за живеещите там би трябвало да е по-лесно да си намерят място за спиране. Предвижда се живеещите в рамките на червената зона да плащат по 200 лева за абонамент за спиране на година. Паркирането за живеещи в синята зона ще струва 150 лв. годишно, а в зелената - 100 лева. В уикенд зоната живеещите ще спират безплатно.
Работното време ще се увеличи. Предложението е червената и синята зона да работят без почивен ден от 9 до 21 часа. Зелената зона ще работи от 9 до 20 часа в работни дни и от 10 до 18 в събота, неделята ще е почивен ден. Новата жълта зона ще е с работно време от 10 до 18 часа в почивни и празнични дни.
В момента части от синята зона са буквално претъпкани. В тях стикерите за паркиране за живеещи са повече от местата. През деня постоянно заети са около и над 90% от местата. Това прави трудно намирането на място, а то обикновено се открива след доста дълго обикаляне.
Oграничението за максимум часове престой в различните зони за платено паркиране ще бъде до 3 часа, като се предвижда отпадането на хартиените талони, с които в момента се преодолява ограничението за максимален брой часове в зоната. Освен това ограничението за максимум часове престой в различните зони за платено паркиране ще важи за 24 часа. Тоест ако паркирате от 10 до 12 в синя зона няма да може да се върнете след час и отново да пуснете SMS за два часа. Ще се въведе и дневна карта за паркиране във всяка една от зоните. За червената цената ще бъде 50 лв. на ден, за синята – 35 лв., а в зелената зона паркирането за цял ден ще струва – 20 лв.
Освен, че би трябвало да освободи места, тази промяна ще улесни и контрола, който ще бъде автоматичен - с коли, оборудвани с камери, които четат номерата на колите и автоматично проверяват дали шофьорите са платили за паркиране.
С отпадането на талоните ще отпаднат и контрольорите в зоната, които в момента обикалят на крак и проверяват номерата на колите. Те ще бъдат пренасочени като инспектори, които следят за неправилно паркиране в кварталите.
За осигуряването на повече места за паркиране не само в центъра, но и като цяло в зоните за платено паркиране, се предвижда още намаляване на максималния брой на платени служебни абонаменти. Сега служебните абонаменти заемат повече от 2000 места - основно в центъра, където недостигът на пространства за спиране е най-сериозен.
Предвижда се и допълнително ограничаване на броя платени абонаменти. За институции той ще бъде намален от 5 на 3, а за фирми - от 3 на 2 места. Предлага се и двойно увеличение на цените за служебните абонаменти от 650 на 1300 лв месечно. Това ще бъде цената за червената зона, докато в синята месечният абонамент ще струва 1000 лв. Въвежда се и максимален брой паркоместа в режим Служебен абонамент – до 10% от общия брой паркоместа за всяка подзона. След запълване на този капацитет, повече служебни абонаменти няма да се издават.
Предлага се също и създаването на места за краткотраен престой - за зареждане или оставяне/взимане на пътници. Те ще са около болници, училища, детски градини, търговски обекти, гари и в близост до спирки за метрото. Позволеният престой за оставяне и взимане на пътници ще бъде три минути, а за товарно-разтоварна дейност - 15 минути. Предвижда се тези специални места да бъдат 1% от местата във всяка подзона за паркиране или около 250 места.
Също с цел повече приходи, но и повече места за паркиране се предвижда отпадане на привилегиите за безплатно спиране за електромобилите. Те също ще спазват 3-часовото ограничение за престой, но ще имат 50% намаление за всички такси. Актуализират се и цените за нарушители. Премахването на поставена скоба вече ще струва 50 лв., а репатрирането на автомобил – 120 лв.
От "Спаси София" очакват след реформата от паркиране да се събират по около 75 млн. лева допълнително на година. Допълнителните приходи би трябвало да отиват в  общинския бюджет и с него да се финансира изграждането на паркинги, както и купуването на нови превозни средства за градския транспорт и подобряването на пътната инфраструктура. Предложението е разделяне на допълнителните приходи на три - по 25 млн. лева за всяко направление. Очаква се с приходите да могат да се изградят близо 8000 нови паркоместа, да се закупят поне 150 нови автобуси и да се ремонтират ключови за града улици.
Реформата се подкрепя от кмета Васил Терзиев, както и от съветниците от "Продължаваме промяната - Демократична България". Лидерът на "Спаси София" Борис Бонов обяви, че са проведени множество срещи с районни кметове и смята, че реформата ще бъде подкрепена и от останалите групи в общинския съвет.
03.06.2025, 13:12 часа
240 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha