Приключиха част от сондажите за геоложките проучвания на терена за новите реактори на АЕЦ "Козлодуй"

Приключиха част от сондажите за геоложките проучвания на терена за новите реактори на АЕЦ "Козлодуй" Сондажите за геоложките проучвания на терена от площадката за новите реактори на АЕЦ "Козодуй", където ще е неядрената част от проекта, вече са приключили, а от вторник са започнали и тези на площта, предвидена за ядрения остров. Това съобщи Георги Кичуков, член на управата на "Главболгарстрой" (ГБС) по време на провеждащата се край Варна ежегодна международна ядрена конференция, огранизирана от Българския атомен форум.
Дружеството изпълнява част от проектирането на ядрения строеж. Това му беше превъзложено от консорциума между американската компания "Уестингхаус", по чията технология AP-1000 ще са новите мощности, и корейската "Хюндай", която ще е главен изпълнител на проекта.
Извършени са 40 сондажа на мястото, където ще се строи конвенционалната част от блоковете VII и VIII. 30 процента от взетите проби са предадени в лаборатории за изследвания. На терена, където ще са разположени самите реакторни отделения, сега се правят по-дълбоки сондажи. Това геоложко проучване е необходимо за покриване на критериите за безопасност.
Освен с него, "Главболгарстрой" е ангажирано със строежа на цялата временна инфраструктура, необходима за реализацията на проекта – халета, където ще се извършват дейности по монтажа на оборудването за реакторите и други работи. Ще се построят 28 триетажни работнически общежития, където ще са настанени работниците – около 9-10 хиляди в различните периоди на изграждането на блоковете Отделно ще има девет шестетажни жилищни сгради за настаняване на персонала на новите мощности. Те ще имат и столова, фитнес, магазини – цяло селище.
Като предизвикателство за тази част от проекта Кичуков посочи наемането и отчуждаването на терени край площадката за реакторите, която е в близост до козлодуйското село Хърлец. Друга трудност е отделечеността на кариери за инертни материали - на над 50 км и предстоящите промени в тол таксите а превоз на товари. Необходими са инвестиции в пристанищната инфраструктура, тъй като основната част от оборудването за реакторите и системите за управление ще дойдат по море. Трябва да има яснота, за да се остойностят много точно всички дейности и да няма на по-късен етап оскъпяване на проекта или дори забавяне, каза още представителят на ГБС.
До края на юни консорциумът на "Уестингхаус" и "Хюндай" трябва да даде цената на реакторите, оперативните разходи за експлоатацията им и стойността на произвежданата от тях електроенергия. Тя ще е фиксирана, но по думите на Петьо Иванов, директор на АЕЦ "Козлодуй-Нови мощности" - дъщерното дружество на ядрената ни централа, което ще е инвеститор и оператор на новите мощности, е напълно логично в договора за възлагането на проекта да има формула за индексирането на цената.
"Става въпрос за дългосрочен проект. Ако поискаме от изпълнителя цена, която да не се променя в следващите десет години, той ще си вкара в нея всички предполагаеми рискове, голяма част от които може и да не настъпят. Фиксираната, непроменяща се цена, реално е по-непрозрачна от такава с ясни параметри и условия", коментира Иванов пред Mediapool.
На база индикативната цена, оферирана от "Уестингхаус" и "Хюндай", трябва да се вземе финалното инвестиционно решение и да се подпише договорът за проектиране, изработване на оборудването, монтажа и въвеждането в експлоатация. Вече с изпълнителя се водат предварителни разговори как ще изглежда този договор, каза Иванов.
Данните от сега изпълнявания от консорциума инженерингов договор е много важен и за структуриране на доставките, задвиждане на строителните разрешителни от регионалното министерство, одобренията на техническия проект и други лицензии от ядрения регулатор.
Иванов припомни, че проектната компания в момента избира инженерингов и финансов консултанти, които да подпомагат дейността ѝ, както за техническата реализация, така и за осигуряването на финансирането на проекта.
Дружеството очаква всяка година да получава средства от бюджета, а държавата да осигури заем с преференциални условия за необходимите средства за проекта. Енергийният министър Жечо Станков коментира преди това, че не очаква съществени разминавания от вече коментираната прогнозна индикативна цена за 16 млрд. евро. Петьо Иванов даде за пример финансирането за чешката АЕЦ "Дуковани 2", където държавата осигурява заем, по който дружеството, реализиращо проекта, не плаща лихви по него, докато реакторите не влязат в експлоатация и започнат да носят пари.
Вариант, по думите му, е и България да тегли облигационен заем за строежа на реакторите, или директно "АЕЦ Козлодуй - Нови мощности" да стори това. Той уточни, че дори средствата, за които има принципно съгласие за предоставяне от експортните банки на САЩ и Южна Корея за по около 8 млрд. долара, ще са заеми, което трябва да бъдат гарантирани от държавата, за да имат по-добри условия и това да не тежи после много при оперативните разходи на новите реактори.
Петя Рашева, която ръководи отдела "Договори и доставки" в АЕЦ "Козлодуй - Нови мощности", допълни пред форума, че при изпълнението на договора няма да има отделни обществени поръчки и всичко ще се прави от подизпълнителите на "Уестингхаус" и "Хюндай". За целта преди подписването на договора за възлагането ще бъде поискано изключение от задължението за обществени поръчки.
Николай Миладинов, шеф на дирекция "Управление на проекта" в проектната компания, представи актуализиран график за реализацията на проекта, който малко се различава от приетия от парламента. Според новия график при подписване на окончателен договор за възлагане през 2026 г. разрешителното за строeжа на VII се очаква през лятото на 2029 г., а за VIII - през лятото на 2030 г.
Площадката ще започне да се подготвя за строежа и надвата реактора още в началото на 2027 г., на първият "ядрен" бетон на седми блок ще бъде отлят до края на 2030 г., а за другия - година по-късно. 
Първото зареждане с ядрено гориво е предвидено за края на 2035 г. за VII блок, което е с година по-късно от графика на парламента и уверенията на "Хюндай", но реално с година се забави и подготовката на проекта. За средата на 2036 г. е планирано зареждането със свежо гориво и на VIII блок. 
05.06.2025, 12:10 часа
281 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha