Руският автомобилен пазар е в тотален колапс

Най-големите руски автопроизводители са в критично състояние и предприемат драстични мерки, за да оцелеят.
"АвтоВАЗ" съкращава заплатите заради срива на продажбите на автомобили и препълнените складове, в които залежават десетки хиляди непродадени автомобили. Според Mash заплатите ще бъдат съкратени с поне 20%, след което заводът в Толиати ще мине на четиридневна работна седмица. Ще бъдат премахнати и бонусите за извънреден труд.
По оценка на "Автостат", за първите шест месеца на 2025 г. руският пазар на автомобили се е сринал с 28% - продадени са само 530 000 нови леки автомобили. Високият лихвен процент на Централната банка, намалялото търсене на автокредити и замразените инвестиционни планове на компаниите удариха тежко производителите на леки автомобили и на камиони. Дотациите от бюджета не могат да компенсират ефекта от санкциите, наложени заради войната на Русия срещу Украйна.
На четиридневна работна седмица от 1 август преминаха "Камаз" и Горковският автозавод в Нижни Новгород. А Павловският автобусен завод, който е най-големият производител на автобуси от малък и среден клас, напълно спря работа заради липсата на търсене.
От "Камаз" отбелязаха, че за година пазарът на камиони в Русия се е съкратил с 60%, а продажбите на самата компания - с 30%. Според тях високите лихви по кредитите не само спират фирмите от покупката на нова техника, но и са ги принудили да върнат част от вече взетата на лизинг.
Друга причина за кризата според "Камаз" е "недалновидната политика на вносителите на чуждестранна техника", които през 2024 г. са внесли "твърде много техника". "В резлутат на това в складовете на тези компании в момента има над 30 000 камиона. Те не могат да намерят купувачи, дори при дъмпинговите цени, които активно предлагат някои дилъри", обясняват от компанията.
"Липсата на перспектива за ръст на пазара ни кара да предприемем някои непопулярни, но необходими мерки по съкращаване на производството", аргументират се от там.
Експертът Сергей Асланян обяснява, че кризата е предизвикана от факта, че "китайските коли и камиони се купуват, а руските - не". Той отбелязва и неумелите опити да се ограничи продажбата на чужди автомобили и да се повиши интересът към родната продукция.
"Главният атакуващ в борбата с китайците стана президентът на "АвтоВАЗ" Максим Соколов, който е далеч от производството и смята, че хлябът расте по дърветата, а автомобилите се раждат готови в шоурума. Но като бивш министър на транспорта има достъп до висшите етажи на властта и успява да наложи своите идеи. По негово настояване например беше увеличена таксата за утилизация, която се начислява на всеки закупен автомобил. Идеята му беше, че руската държава компенсира руските производители и те могат да запазят цените, а китайските автомобили ще трябва да поскъпнат. Той обаче не отчете, че и китайските автомобилни компании получават дотации от държавата. Само две компании в Китай работят на печалба, всички други оцеляват за сметка на държавния бюджет. Това им позволява да сложат каквато си поискат цена на автомобилите. Китай може да се победи с качество, а не с подобни еквилибристики. Затова и китайските производители изобщо не се впечатлиха от мерките на Соколов и продължиха своята експанзия", обяснява Асланян.
Увеличението на таксата за утилизация обаче се отрази и на продажбите на руските автомобили и КАМАЗ, ГАЗ и "АвтоВАЗ" също бяха принудени да вдигнат цените, въпреки компенсациите от бюджета. Така руската автомобилна промишленост "попадна в ситуация на гарантирана загуба", казва експертът.
"АвтоВАЗ" дори се опита да съкрати разходите с екзотични идеи - като замени част от работниците със затворници. През юни 2023 г. компанията съобщи, че планира да привлече на работа до януари 2024 г. около 3000 затворници, на които нищо да не плаща. КАМАЗ също каза, че ще последва този пример. От идеята обаче нищо не излезе, защото затворниците нямат квалификация за подобни дейности, а никой не иска да ги обучава. "Вариантите за компенсиране на загуби свършиха. Остана просто да се ходи по-рядко на работа, по-малко да се произвежда и по-малко да се получава. Руските производители доброволно съкращават своя дял на пазара и го дават на китайските автомобили", обобщава Асланян.
Покрай производителите и вносителите рязко закъсаха и автосалоните. Всеки пети автосалон е на ръба на фалита заради срива на продажбите, пише "Комерсант". Очаква се до края на годината да бъдат закрити около 20% от автосалоните. По данни на генералния директор на "Автостат" Сергей Целиков, само през второто тримесечие на 2025 г. са спрели работа 137 автосалона и са прекратени 183 дилърски договора. Така например холдингът "Ключ Авто" в началото на 2025 г. е имал 90 договора за продажба на различни марки автомобили, а към юли - само 36.
Според генералния директор на "Автоспеццентър" Андрей Терлюкевич най-застрашени са марките, от които дилърите продават само по няколко автомобила на месец - Kaiyi, BAIC и Livan, "Москвич" и "Соллерс". Кризата обаче засегна даже луксозните марки - например бе закрит центъра Lamborghini в "Москва-Сити".
03.08.2025, 16:36 часа
256
0