МОН обсъжда отпадане на външното оценяване след десети клас

МОН обсъжда отпадане на външното оценяване след десети клас Министерство на образованието предлага намаляване на часовете за изучаване на чужд език за учениците в осми клас. Така от 18, предвидените часове ще бъдат вече 16.
Според просветния министър Красимир Вълчев така ще се запази възможността учениците в езиковите гимназии да се подготвят. Освен това МОН обмисля отпадане на Националното външно оценяване в 10 клас.
„Ние сме предложили промени в рамковите учебни планове. Имахме разговори с директори на езикови гимназии и много от тях смятат, че промените са полезни за езикови гимназии”, коментира Красимир Вълчев по време на посещението си в Професионална гимназия по облекло и хранене "Райна Княгиня“ в Стара Загора.
В момента 18 от 35 часа в езикови гимназии са само по език, съответно учениците не учат история, физика, химия, биология.
"Опитваме се да премахнем това прекъсване в учебните планове. От друга страна сме предложили да не започват всички деца от нула, тоест да има възможност в осми клас да групират учениците в зависимост от нивото на владеене на езика“, посочи Вълчев и допълни, че в момента голяма част от осмокласниците в езиковите гимназии "буквално почиват“ през половината учебна година, тъй като са изучавали английски език от ранна детска възраст. 
Министърът обясни, че предлаганото от образователното министерство е да се ограничи до известна степен езиковото обучение, за да се дадат диференцирани възможности на учениците и да се облекчат програмите за профилирана подготовка. Така ще може да се планира повече време за общообразователните дисциплини. 
„В обсъждането на новата образователна структура са предвидени и други две дискусии, като едната от тях е за завършване на основното образование”, каза още Красимир Вълчев. По думите му има много висока степен на съгласие, че то трябва да приключва по-късно.
"Другият въпрос е за националното външно оценяване и държавните зрелостни изпити. Ако имаме по-къс гимназиален етап, стои въпросът трябва ли да има външно оценяване в десети клас“, посочи той.
В заключение Вълчев коментира, че основните предизвикателства са свързани именно с учебните програми и подобряването на резултатите, най-вече по математика и природни науки, но и по български език и функционална грамотност.
В тази връзка министърът подчерта, че предлаганите промени целят балансиране на учебните програми.
"Това е свързано с учебните планове, оценяването и допълнителната подготовка и квалификация на учителите, но всяка една от тези теми е голяма сама по себе си", каза още Вълчев.
18.08.2025, 15:59 часа
93 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha