Мистерията със самолета на Урсула фон дер Лайен се заплита

Мистерията с инцидента със самолета на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен се заплита. Този път това стана след публикация на приложението Flightradar24. В нея се съобщава, че полетната навигация на фон дер Лайен в България е останала стабилна, като продължителността на полета се е увеличила с по-малко от 10 минути.
"Виждаме медийни съобщения за GPS смущения, засягащи самолета, превозващ Урсула фон дер Лайен до град Пловдив, България. Някои доклади твърдят, че самолетът е бил в режим на изчакване в продължение на 1 час.
Това е заключението, което можем да направим от нашите данни.
* Полетът е бил планиран да продължи 1 час и 48 минути. Той е продължил 1 час и 57 минути.
* Транспондерът на самолета е отчел добро качество на GPS сигнала от излитане до кацане", посочват от приложението.
За проблем с GPS навигациятa при кацането на летище Пловдив в неделя писа пръв "Файненшъл таймс". Инцидентът по-късно бе потвърден от правителството и от самата ЕК. Говорителката на ЕК Ариана Подеста, цитирана от БНР, каза, че според получена информация от българското правителство, предполагаема руска атака срещу Фон дер Лайен по време на полета ѝ в неделя е деактивирала GPS навигационните услуги на летище Пловдив.
Снощи МВР внесе пълно объркване по случая със самолета като вътрешният министър Даниел Митов обяви, че не става дума за кибератака.
В същото време се оказа, че депутатът от ПП-ДБ Божидар Божанов е повдигнал още миналата година проблема със смущенията. "През август миналата година на интернет страница за мониторинг на смущенията в GPS-сигнала (gpsjam) се появиха данни за смущения в сигнала около София. Тогава попитах министър-председателя (Главчев) дали държавата е установила причините, а той в отговора си каза, че ДАНС не следи за тези неща и ме прати да питам министъра на транспорта, министъра на отбраната и КРС. Питах министъра на транспорта, която отговори, че за граждански цели РВД са предприели мерки за безопасност, но защо така е станало да питам ДАНС и КРС", пише той в социалните мрежи.
После пояснява, че не е продължил с "разследването", "защото не е работа на Народното събрание да осъществява оперативен контрол на националната сигурност, но явно е трябвало". "Нужен е смислен отговор как и защо GPS-сигналът около летище Пловдив е бил заглушен и можело ли е това да бъде предотвратено при адекватна реакция от страна на службите", посочва Божанов.
02.09.2025, 10:17 часа
285
0