Защо във Враца гарга не каца или откъде идват популярните изрази

Защо във Враца гарга не каца или откъде идват популярните изрази

Римуваният хумористичен израз “Във Враца гарга не каца” води началото си от доста любопитна история. Разберете откъде произлиза закачката с балканския северозападен град, както и историите на други популярни народни лафове, които сме свикнали да използваме. Имала си крушката опашка!

Защо във Враца гарга не каца
Шегобийният израз възниква още в далечната 1926 г., когато тогавашният министър на гората и лова обявява кампания срещу вредните за посевите гарванови птици. Инструкциите са прости: “Поради намаляване броя на полезния дивеч, трябва да се унищожават най вече хищници – гарванови птици! Във Врачанско да се предприеме повсеместна борба! Всеки член на семейство от мъжки пол и на възраст от 12 до 45 години да представи в съответната община краката от 2 гарги или свраки или пък 10 техни яйца. Глобите за неизпълнение ще бъдат според чл. 186 от Закона за подобрение на земеделското производство – до 2000 лв.” Местните земеделци приемат присърце министерската заръка и започват старателно да унищожават гаргите и техните яйца. За да не отиват убитите вредни птици на хал, започват да се разпространяват листовки с рецепти за “задушенъ гарванъ” и “сготвено месо от млади гарги и чавки”.

Защо Марко Тотев е карък
Станалият нарицателен за несполука и лош късмет Марко Тотев всъщност е бил един от най-добрите търновски адвокати и голям любител на покера. Веднъж, докато разцъквали с приятели в кафене “Дарданели”, му се паднала рядко срещаната ръка “кент флош роял”. Точно тогава покрай заведението преминало траурно шествие, картоиграчите прекъснали разиграването си и излезли навън, за да отдадат чест на покойника . Като се върнали, адвокат Тотев показал ръката, която му се паднала и произнесъл знаменитата фраза: “То на Марко Тотев все тъй ще се случи.”

Защо се честити на патерица
Чували ли сте за стария български обичай “Светец”? Той се чествал в далечното минало и бил посветен на покровителя на къщата (стопанинът), който, според вярванията, след смъртта си се превръщал в дух-покровител на дома и рода. С навлизането на християнството празникът станал известен като “Светец”. Денят след празника пък се нарича “Патерица” и се смята, че тогава светецът-покровител вече си е отишъл, но в дома е останала патерицата му (тоягата, с която се подпира). На този ден се прави скромна трапеза, а оттам идва и изразът „Честито на патерица!“

Да те оскубят като банатска гъска
Типични за бита на банатските българи са така наречените “дуни” – топли и меки завивки, напълнени с гъши пух. Но за направата им, както се казва, “хвърчи яко перушина”. Всяка пролет банатският етнос се събира и оскубва гъшия пух на многострадалните местни пернати, откъдето идва и изразът “Ще те оскубя като банатска гъска!” Освен това, гъските винаги са били и основна част от менюто на банатчани, затова са възпети и в техния фолклор. В една банатска народна песен се пее: “Гъскатъ да е в торбътъ, че сладка е от нея чорбътъ”.

Изплюй камъчето
На всеки се е налагало да изкопчи информация от събеседник с думите “Изплюй камъчето”. Най-вероятно този израз произлиза от народните приказки, в които героите (било Хитър Петър, било ненаименуван ратай) си слагат камъче под езика, за да спрат да псуват и говорят лоши и обидни думи. Но накрая им писва от самоналоженото вербално вето и изплюват камъчето.

 

30.06.2014, 15:24 часа
1766 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha