Министър Шишков: Само чрез концесия тунелът под Петрохан няма да остане строителен мираж

Тунел под Петрохан може да бъде построен само, ако бъде даден на концесия. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шиков днес край Монтана, където направи инспекция на строежа на скоростния път Ботевград Видин.
„Държавата няма да може да финансира и скоростен път до столицата, и тунел. Концесията е единственият реалистичен вариант ”, категоричен е Шишков.
В момента активно се работи по оценката на въздействието върху околната среда на проекта. Според арх. Шишков, за да не се превръща тунелът под Петрохан в поредната строителна илюзия, след като държавата свърши своята част – направи ОВОС, определи трасе, политиците трябва да помислят и да предложат процедура за концесия. Бъдещият концесионер ще получи не само екооценката, но и проекта на тунела и трасето, допълни министърът.
„Единственият начин тунелът под Петрохан да стане, е да се изгради с различен икономически подход, чрез концесия, защото държавата няма да може да го изгради в обозримо бъдеще при нужда от 20 млрд. лв. за всички липсващи магистрали“, коментира още министър Шишков. Той посочи пред представителите на местната власт, че проектът за тунел и довеждащо трасе към София е много важен за целия Северозапад. „В момента АПИ работи в тази посока, има възложена процедура за ОВОС, трасето е ясно. То е с около 80 км по-кратко, отколкото това, което изгражда държавата в момента. При всички положения, ние като служебен кабинет и АПИ, ще форсираме колкото се може по-бързо да се завърши екологичната оценка. Но хората трябва да знаят, че държавата няма да има финансова възможност да завърши скоро това трасе“, подчерта министърът. Той напомни, че само строителството на скоростния път от Видин до Ботевград ще струва над 1 млрд. лв. на бюджета.
„За да не се превръща в поредната строителна илюзия, тунелът под Петрохан, предлагам, след като държавата свърши своята част – направи ОВОС и определи трасе, да помислят политиците и да предложат на хората да се направи процедура и да бъдат дадени на концесия. По-добре да има тунел, отколкото да го има само в устата на политиците. По-добре да има магистрала, отколкото да има говорене за магистрала. Това е моето предложение. Дойдох тук, освен да го инспектирам, от това място да се обърна към хората, основно от региона, независимо, че това ще е облекчение на целия пътен трафик. Моето лично мнение е, че това е по-добрият вариант“, коментира арх. Шишков.
След инспекцията министър Иван Шишков проведе работна среща в Областна администрация – Монтана. В нея участваха зам.-регионалният министър Николай Шушков, председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Венцислав Ангелов и инж. Десислава Паунова – член на УС, изпълнителният директор на „Автомагистрали“ ЕАД инж. Иван Станчев, Бисер Йорданов – директор на дирекция УСИП в АПИ, областните управители на Монтана, Враца и Видин – Валери Димитров, Георги Митов и Огнян Асенов, зам.-областният управител на Монтана Кирил Делев, директорите на областните пътни управления в трите области и др.
Министърът се запозна с проблемите, свързани с пътния и ВиК сектори в региона.
10.01.2023, 15:09 часа
759
1