Париж започва дебат за изцяло безплатен обществен транспорт

Париж започва дебат за изцяло безплатен обществен транспорт Социалистката Ан Идалго, кмет на Париж, призова да започне дебат за въвеждане на изцяло безплатен обществен транспорт в града като радикална мярка за намаляване замърсяването на въздуха в столицата. Идеята ѝ веднага бе посрещната с критики от консерватора Валери Пекрес, ръководителка на IDFM - транспортното дружество в Ил дьо Франс, районът около Париж, според която тя означава, че финансовото бреме ще падне на плещите на данъкоплатците, информира "Дневник".
Идалго разкри инициативата си в интервю за деловото издание Les Echo ден преди общинският съвет да реши дали да въведе 220 хиляди карти Navigo, които да бъдат безплатни за възрастни парижани. Идеята за проучване на икономическата целесъобразност и дебата е той да се води до местните избори през 2020 г., на които - ако се кандидатира - е възможно да се срещне с Пекрес.
"За да подобрим обществения транспорт, трябва да го направим не само по-скъп, по-редовен и по-комфортен, но и трябва да преосмислим цялата система за цените за пътуване", заяви кметът. Според нея всички големи градове в света се опитват да разработят "чиста мобилност" и да подобрят качеството на въздуха чрез намаляване броя на колите по улиците. Това изисква градският транспорт да стане по-привлекателен, а автомобилите да останат в периферията на транспортния модел.
Подробното икономическо проучване, което тя смята да възложи след няколко седмици, трябва да отговори на въпросите за различни варианти и различна степен на безплатен транспорт. "Не искам да предрешавам въпроса, а да придам обективност на диалога. Мястото да се вземат подобни решения е общинският съвет."
Във Франция има близо 20 общини, в които вече има безплатен транспорт. Миналата година Ниор въведе тази услуга за своите 120 000 жители, благодарение на това агломерацията Обан е утроила от 2009 г. насам трафика на автобусите си, а в Компиен тази практика съществува от 40 години. Талин е единствената европейска столица, въвела от 2013 г. безплатен обществен превоз за местните жители.
Проблемът във Франция не е само в това да бъдат убедени хората да слязат от колите си. В средно големи френски градове половината от бюджета за обществен транспорт идва от данък, плащан от всяка компания с повече от 10 служители, докато в Ил дьо Франс бизнесът поема 60%, а 28% са от покупката на билети и карти от гражданите. Работодателите плащат и 50% от картите Navigo на своите служители.
Валери Пекрес критикува пред Radio Classique идеята на кмета, защото Париж събира от билети и карти 3 млрд. евро годишно "и ние се нуждаем от тези средства". Днес приоритетът ни е да модернизираме транспорта и ако политиците не плащат, ще трябва да го направят данъкоплатците, допълва тя. Годишният оперативен бюджет на транспортната компания е 10 млрд. евро.
Освен това според нея е нечестно да има безплатни пътувания за парижани, но не и за жителите на предградията. Идалго не е уточнявала дали има предвид само 2.2 милиона жители на столицата или всичките 12 милиона души в Ил дьо Франс.
Проучване на Евростат от 2015 г. показва, че Париж вече е с едни от най-големите дялове на градския транспорт в Европа - над 60% от хората използват метро, автобуси и градски влакове, а малко над 25% казват, че се движат из града с колата си. До 2020 г. би трябвало централните части на столицата да бъдат забранени за автомобили с бензинови и дизелови двигатели.
21.03.2018, 16:55 часа
611 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha