6 техники за справяне със стреса на работното място

6 техники за справяне със стреса на работното място Кои са най-честите причини за стрес на работното място?
Стресът, свързан с работното място, е все по-сериозен проблем по цял свят, който не само вреди на физическото и менталното здраве на хората, но и се отразява негативно на продуктивността на служителите. Той е сред основните причинители на различни други заболявания, които пък водят до отпуски по здравословни причини. 
Причините за възникването на стрес на работното място могат да бъдат най-различни. Ето и няколко примера:
Работните изисквания надхвърлят способностите на служителя да се справи с тях;
Работодателят очаква от него извънреден труд, а той да няма подобна възможност;
Възникнал е конфликт с колега, с ръководител, или дори със собственика на бизнеса;
Постоянната промяна в работната среда или изискванията към него;
Притеснения от възможна загуба на работата.
В следващите редове ще ви запознаем с няколко техники, които да ви помогнат да се справяте по-добре със стреса на работното място.

6 техники за справяне със стреса

1. Отделете време за себе си сутрин
За един по-спокоен ден е важно времето сутрин да не е изключително френетично и динамично. За твърде много хора алармата сутрин дава началото на един стресиращ работен ден, а не бива да е така. Подобно отношение води до това, че вие още от ставането се чувствате изморени, разконцентрирани и раздразнени. Първата ни препоръка е свързана с мобилния телефон. Вместо със ставането да го хванете и да прекарате 30 минути с него в ръка, направете нещо полезно за себе си. Изпийте чаша вода със стайна температура. Направете малко упражнения за разтягане и стимулиране на кръвообращението. Вземете си приключенски душ - редуване на топла и студена вода. Излезете на дневна светлина и опитайте да гледате към светлината /не директно към слънцето/. Всичко това ще стимулира вашия организъм, ще ви разсъни, и ще ви зареди с позитивна енергия.

2. Проследете дразнителите си
Дори да имате усещането, че всичко в работата ви дразни, това едва ли е така. Опитайте да си прочистите ума и да идентифицирате източниците на стрес в работното място. Дали са хора, дали са процеси, дали са промените, които се случват около вас. Важно е да разберете кои са те, за да може да ги адресирате. Направете си списък, и опитайте да поговорите с някой как може да ги неутрализирате. Ако са процесите, поговорете с вашия пряк ръководител. 
Ако източника на стрес е прекият ви ръководител, опитайте да му обясните как се чувствате, твърде възможно е да го прави без да го осъзнава или защото самият той е подложен на натиск. Ако не успеете да се разберете с него, потърсете помощта на специалист човешки ресурси  или неговия ръководител. Не се предавайте и не оставяйте нещата да се оправят от само себе си, едва ли ще се случи.

3. Определете ясни граници между работата и свободното време
Крайните срокове, прекалените очаквания и изисквания може да ви притискат да работите извънредно, след края на работния ден или в почивните дни, но това не е приемливо. Ако е еднократен инцидент, може да направите компромис, но ако се повтаря непрекъснато, вземете мерки. 
Свободното време е важно именно, за да можете да се отърсите от мисли за работата, да прекарате повече време с приятели или близки, да се презаредите, за да можете след това да се справяте и по-продуктивно с работните задължения. Ако времето ви за справяне с работните задължения недостига, поговорете с тези, които ви дават задачите и крайните срокове.

4. Създайте си комфортно пространство в офиса
Мнозина от нас подценяват работната среда като физическо пространство. Често неглижират подредбата около бюрото, комфорта на работния стол, служебния компютър, мястото за отдих. 
Всяко нещо обаче има значение. Ако столът ви е неудобен и ви причинява напрежение в гръбнака и мускулатурата, това също е източник на стрес. Ако около бюрото ви цари хаус, документите ви са разхвърляни навсякъде, това създава усещане за повече работа, отколкото реално имате. Поддържайте чисто и подредено, опитайте малко да персонализирате самото работно място – сложете цветя, снимки на любими хора, мотивиращи картички, красиви пейзажи от любими места. Можете да дадете воля на фантазията си. Когато мястото е по-приятно и очите ви има как да се отморят, стресът не е толкова страшен.

5. Правете си кратки разходки в обедната почивка
Понякога ви се е струвало, че хората, които пушат, са по-малко стресирани? Не, не ви препоръчваме да ставате пушач, по-скоро ви обръщаме внимание на факта, че пушачите се налага да излизат от офиса няколко пъти дневно. Това са разходки, които им предоставят възможност да се откъснат за малко от работния процес и дават възможност на мозъка да се „охлади“. Не е необходимо да сте пушач, за да си правите такива кратки разходки. 
Използвайте обедната почивка – дори да можете да хапвате на работното място или в стаята за почивка, първо се поразходете малко. Дайте възможност на тялото ви да се раздвижи, а умът ви да се прочисти от всичко. Избягвайте да се храните докато работите, това е вредно и за здравето, не само причинител на стрес. Вместо това потърсете парк наблизо, и ако времето позволява, хапнете там.

6. Слушайте музика
Музиката е средство за облекчаване на стреса, което мнозина пропускат или недооценяват. Динамичната музика ни зарежда с позитивни емоции и дори да ни направи по-оптимистично настроени за ситуацията и живота като цяло. Бавната и спокойна музика може да успокои напрежението в мускулите ни, да ни помогне да прочистим съзнанието и дори да се отнесем някъде мислено за няколко минути. 
Ако е възможно и не пречи на концентрацията при работа, пуснете си приятна любима музика докато работите. Ако пречи на другите около вас, използвайте слушалки, но внимавайте със силата на звука, тъй като прекомерно силната музика може да ви напрегне. Дори да нямате възможност да слушате през цялото време на работа, давайте си малки почивки, в които да послушате някое любимо парче. Това със сигурност ще ви извади от стреса на работния ден.
23.05.2023, 09:27 часа
1315 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha