Учени: България е напът да обрече 98% от учениците на посредственост

С поправките в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) ще се продължи практиката за производство на образователен продукт, без базови умения по ключови дисциплини (математика, физика, химия), при това с темпове, равносилни на национална катастрофа. Всичко това в момент, в който всички големи икономики залагат на икономически растеж, базиран на образователни реформи. За това алармират в отворено писмо учени от БАН, Софийския университет "Св. Климент Охридски", УАСГ, University of Manchester и Гражданска група "Математика за всички деца".
С писмото си, адресирано до министър-председателя, министъра на образованието и науката и народните представители в 51-ото Народно събрание, учените искат да насочат вниманието към "един наболял въпрос в образованието на учениците в средните училища" - подготовката по природо-математическите дисциплини.
"Основният проблем се състои в това, че тенденциите в съвременния свят водят към нарастващо значение и зависимост от точните науки и свързаните с тях технологии, като основен пример за това са роботизацията и изкуственият интелект. Това поставя все по-високи изисквания към постиженията и уменията на хората в областта на точните науки и в частност, на математиката", пишат учените.
Припомняме, че България е с най-висок процент на изоставане по математика от страните в Европейския съюз според доклада на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за образованието у нас.
Училищният провал: Българското образование произвежда незнаещи
Учените с огорчение констатират в писмото си, че образователната система на България произвежда ученици без базови умения в областта на точните науки. По думите им всяка година между 25 и 30 хиляди (50-60% от випуска) млади хора в България излизат без математическа подготовка от образователната система и се вливат в пазара на труда.
"В годините, когато Китай стратегически заложи на образователни реформи и успя да изпревари САЩ, а с помощта на колосални инвестиции в образованието Ирландия, Нидерландия, Великобритания и Индия произвеждат голям обем от качествени експертни кадри, в България практически няма стратегия за реална надпревара, базирана на научен прогрес", се казва в писмото.
Според авторите му противно на добрите световни практики, Министерството на образованието и науката през 2025 година залага на политики, които рискуват превръщането на математиката и точните науки в привилегия на подбран елит (не повече от 2% от всички ученици), обричайки останалите на посредственост.
"Българската академична общност, поради естеството на своята дейност и социално призвание, изхождайки от опита и експертната си визия, счита за свой дълг да алармира обществото относно тези тревожни явления, липсата на мащабни адекватни реформи в областта на образованието, които да доведат до изход от продължителната криза, засегнала страната ни", гласи позицията на учените.
Заради училищното образование: Висшисти със спорно качество
В писмото си те припомнят за резултатите от международното изследване PISA, които показаха системен проблем в прогимназиалното и гимназиалното образование.
"Висшите училища нямат надежден механизъм, с който да компенсират годините пропуски от средния курс, и в резултат създават продукт с много спорно качество", пишат учените.
Според тях мотивацията на преподавателите е компрометирана, стойността на дипломите също. Авторите на писмото смятат, че България не произвежда "качествен образователен продукт" и това оказва съществено влияние върху чуждестранните инвестиции в индустрията, които намират по-добри условия в съседни страни, като Румъния, с която доскоро се сравнявахме.
"Днес Румъния успява да привлече световни елитни бизнеси най-вече благодарение на човешкия си потенциал, за което образователните реформи имат основен принос, и така страната се превръща в технологичен хъб на Балканите", се обръща внимание в писмото.
Време за спешна реформа в математическото образование
Според авторите най-драстичен спад в подготовката по математика и природни науки се наблюдава в прогимназиалния етап, V - VII клас, където този проблем "трябва спешно да бъде решен".
"Разкриването на математически паралелки в училищата би позволило голям брой от неприетите след IV клас в математическите гимназии ученици да получат добра подготовка по математика и природни науки, и в перспектива създава широка база за подготовка на специалисти в инженерните и природонаучни направления", пишат авторите.
По думите им липсата на подготвени учители по STEM науки не може да е причина за липса на реформи. Според учените е именно обратното, това е сигнал, че реформите са строго наложителни:
"Липсват учители, защото образователната система не успява да подготви достатъчно силни ученици, с които да задоволи огромния недостиг на кадри в секторите на точните науки".
Според учените е нужна решителност за повишаване на квалификацията на наличните учители и ясна стратегия за преодоляване на образователната криза.
Без реформи в математиката няма икономически растеж
"Настояваме качественото основно и средно образование да бъде основен приоритет за България, като се предостави широк достъп до математическо образование в училищата, за да могат всички деца, независимо от социалния си статус, да имат достъп до реални перспективи за развитие и по-добро бъдеще", пишат те.
Те завършват писмото си с тезата, че качественото образование предоставя на работодателите продуктивни служители и създава среда за значителен растеж на икономиката:
"В свят, базиран на технологии, иновации и научни открития, уменията на младото поколение определя естеството на държавата в световните класации. Талантът е глобален, възможностите не са. Бизнесът следва възможностите".
Писмото е подписано от: проф. дмн Огнян Кунчев, Българска Академия на Науките; проф. д-р Андрей Живков, University of Manchester; проф. д-р Данаил Брезов, Университет по Архитектура Строителство и Геодезия; доц. д-р Евгения Бенова, пенсиониран преподавател от Софийски Университет; д-р Тодор Тодоров, Гражданска група "Математика за всички деца".
01.07.2025, 09:22 часа
213
0