ЕК ускорява края на колите на бензин, дизел и газ

ЕК ускорява края на колите на бензин, дизел и газ Европейската комисия работи върху нов план за ускоряване на пълната електрификация на автомобилния парк в Евросъюза.
Това става ясно от работни документи, с които са се сдобили германски медии. Според тях от 2030 г. корпоративните автопаркове (те правят над 60% от регистрациите на нови автомобили в Европа) ще могат да купуват само електрически коли. Така че планираните промени може да бъдат определени като забързване на смъртна присъда за автомобилите с двигатели вътрешно горене (ДВГ), ползващи за гориво пропан, бензин, дизел, метан, етанол и т.н.
По принцип още на 5 март Еврокомисията публикува план, разработен в резултат на "стратегическия диалог за бъдещето на европейската автомобилна индустрия", насочен към "повишаване на конкурентоспособността ѝ". Като част от преговорите с индустрията тогава ЕК по изключение разреши на производителите да променят метода за изчисляване на санкциите за превишаване на вредните емисии на CO2 от нови автомобили, за да може да избегнат тежките глоби (до няколко милиарда евро), които се налагат при годишно превишаване на нормите. Така автопроизводителите имат възможност да изпълнят своите задължения за 2025-2027 г., като изчисляват средните си вредни емисии от въглероден двуокис (CO2) за тригодишен период, а не за всяка година поотделно. 
Въпросният план на ЕК за автомобилостроенето е разделен на пет основни точки:
    1. Подкрепа за иновациите и цифровизацията;
    2. Преход към превозни средства с нулеви емисии;
    3. Осигуряване на устойчивост на веригата на доставки;
    4. Подобряване на уменията в "социалното измерение";
    5. Укрепване на устойчивостта на промишлеността за по-добра международна конкуренция.
Тези точки бяха придружени от съобщение относно "декарбонизацията на корпоративните автопаркове", което имаше за цел "да насърчи държавите членки да предприемат по-нататъшни действия за екологосъобразни корпоративни автопаркове".
Именно това съобщение е предварителен вариант на законодателна офанзива, насочена към популяризиране на електромобилите сред бизнес клиентите. На практика това означава ускоряване на оттеглянето от автомобилите с ДВГ от ЕС с до 5 години.
Проектодокументите показват, че ЕК обмисля забрана от 2030 г. на използването на превозни средства с ДВГ в търговската дейност. Тя ще обхваща както компаниите за коли под наем, така и фирмените автопаркове.
Изискването ще е купувачите, използващи автомобили за "търговски дейности", да може да регистрират само електрически превозни средства от 2030 г. Казано по-просто - автомобилите с ДВГ ще бъдат запазени само за индивидуални собственици. Бизнес клиентите ще трябва да преминат към електромобили и това ще стане 5 години по-рано от планираната за 2035-а забрана за регистрация на нови коли с ДВГ в ЕС.
Проблемът, че формулировките "фирмени автомобили" и "услуги за отдаване под наем на превозни средства" са много широки и може да обхванат много повече хора, отколкото изглежда на пръв поглед. Под "отдаване под наем" може да се разбират, например, само компании, предлагащи класически краткосрочни наеми (например на летища). Но пък по-голямата част от ползвателите на нови коли в Европа ги използват, благодарение на финансови институции и по данъчни причини. Така все повече потребители (включително еднолични търговци) решават просто да наемат дългосрочно кола под наем и това да влезе в обхвата на рестрикциите. Компаниите, предлагащи финансиране под формата на лизинг, също може да бъдат третирани като даващи под наем собствените си превозни средства. 
Според информацията, по новите разпоредби се работи от началото на юли. Една от идеите е да се постанови, че компаниите трябва да купуват поне 75% електромобили за своите автопаркове от 2027 г. Пълни 100% ще бъдат въведени през 2030 г.
Плановете на ЕС вече бяха остро критикувани от Германската асоциация на автомобилната индустрия и много европейски политици. Евродепутатът Маркус Фербер от Християнсоциалния съюз в Германия призова председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен да оттегли този "вреден проект". Подобно мнение представи и християндемократът Тилман Кубан, който обвини Европейската комисия в "откъсване от реалността".
Представители на ЕК не коментираха разследването на германските медии. Говорителка на Комисията потвърди само, че работата по регламентите е в ход, а проекторешенията за "електрификация на корпоративните автопаркове" ще бъдат известни в края на лятото.
25.07.2025, 10:35 часа
346 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha