Българите харчат колосални суми за подаръци, средният европеец - 10% от бюджета си

Българите харчат колосални суми за подаръци, средният европеец - 10% от бюджета си Маркетинг експертите Жюстин Томс и Етиен Янев анализираха тенденциите в коледното пазаруване, ефекта на инфлацията върху бюджета за подаръци и промените в поведението на потребителите през последните години. 
През 2025 г. маркетинг тенденциите при коледното пазаруване в България показват интересен хибрид между традиционния консерватизъм и бързото адаптиране към западните дигитални инструменти, каза доц. д-р Жюстин Томс, специалист по маркетинг, онлайн предприемач и преподавател. У нас пазаруването на подаръци за Коледа често е семейно - купуват се големи електроуреди или други семейни придобивки и това се случва още около черния петък. Докато тенденцията в Западна Европа е бюджетите за коледни подаръци да спадат средно с около 10%, то у нас се заделят по-сериозни суми, допълни Томс. По думите ѝ бюджетът за храна по празниците у нас е по-голям от този за подаръци, а това се използва смело и при маркетинговите кампании на брандовете.
Хората пазаруват повече по Коледа, защото тогава получават бонуси и искат да посрещнат празниците с по-пълна къща. Тази година българите пазаруват още повече и заради наближаващото присъединяване към еврозоната. От страх да не загубят парите си, бързат да ги обърнат в стока, уточни Жюстин Томс. Тя допълни, че предизвикателствата по време на коледното пазаруване в условия на инфлация са собствените страхове на потребителите и импулсивното купуване без достатъчно критично мислене, предпазни мерки и познания за онлайн кампаниите на недобронамерени хора, представящи се за търговци. 
Според маркетолога най-често допусканият пропуск от страна на бизнеса по Коледа е липсата на маркетиране по време на празниците. Това мълчание обикновено струва скъпо, а отсъствието на коледни оферти, специални промоции, които да са анонсирани към аудиторията отрано, също е голяма грешка, каза Жюстин Томс.
Глобалните тенденции отместват локалните, а локализацията става лесно с генерирано с изкуствен интелект съдържание. Съществува умора от претоварването на социалните канали с различни кампании и предложения, но персонализираният маркетинг е този на бъдещето, който предстои да бъде доразвит и прецизиран, за което изкуственият интелект ще помогне значително, каза още Жюстин Томс. Тя отбеляза, че инвестирането единствено във Фейсбук или в Инстаграм е скъпо и неефективно, особено за малките бизнеси, а по-важно е изграждането на собствена база данни, познаването на клиентските нужди и поддържането на автентична, ненатрапчива връзка с добавена стойност в обслужването.
През последните години наблюдаваме преход към „хибридно пазаруване“ - хората проучват онлайн, но често купуват във физическия магазин или обратното. Най-голямата промяна е във времевия диапазон, защото Коледа вече не е само през декември и благодарение на черния петък пазаруването започва още през ноември, каза Етиен Янев, експерт по дигитален маркетинг и преподавател. 
Основното предизвикателство пред българските потребители по време на инфлация е спадът в покупателната способност. Хората са много по-чувствителни към цените и правят внимателно сравнение между търговците. Наблюдава се и скептицизъм към „фалшивите“ намаления, а стремежът да се запази качеството на празника с ограничен бюджет води до по-малко, но по-премислени покупки, допълни Янев.
За да подобри резултатите си от коледните продажби, малкият бизнес трябва да заложи на силно обслужване и лично отношение, да подчертае своята уникалност и история, да си партнира с локални микроинфлуенсъри с лоялна аудитория и да бъде подготвен с атрактивни решения за клиенти, които пазаруват в последния момент, каза още Янев.
27.12.2025, 14:44 часа
83 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha