Важно! Спешните отделения нямат право да връщат пациенти
Изключително важна информация за всички засегнати от действие или бездействие от страна на лекари изнесе експерт в здравната система в Северозапада за BulNews.bg. Медията ни потърси компетентно становище заради зачестилите случаи на агресия или неадекватно поведение от страна на медицински лица в региона и лавинообразно нарастващите оплаквания от пациенти, на които е отказан преглед и са препратени на друго място.
„Важно е всеки човек да си знае правата, особено когато става въпрос за здравето му. На първо място пациентите трябва да са на ясно, че нито едно спешно приемно отделение няма право да ги отпрати другаде, без да им бъде извършен преглед. Тоест лекарите не могат да връщат хора, без да ги обслужат, особено ако въпросните пациенти се чувстват „спешни“.
Наложително е всеки един човек да е запознат с наредба №25 от 1999 година, която касае именно правата на пациентите. Тя гласи, че „обект на спешните медици са всички болни и пострадали, намиращи се в пряко животозастрашаващо състояние, както и болни или пострадали, които търсят сами помощ в спешните отделения или секторите на центровете за спешна помощ“.
Действително без преглед от лекар, няма как да се определи спешността на пациент и затова той няма как да бъде препращан където и да е, без да се знае какво е състоянието му.
От съществено значение е и да се прави разлика между Център за спешна медицинска помощ и Спешно приемно отделение, защото двете са съвсем различни структури с отделно финансиране. В Спешния център могат да се озоват само пациенти, закарани от линейка, а хората посещават спешното приемно отделение сами, когато чувстват риск за живота и здравето си.
„Важно е хората да знаят правата си. Тогава никой няма да посмее да ви ги наруши. А когато те бъдат нарушени, предприемете съответните законни действия“, коментира експертът и посочва към кого точно могат да се обърнат потърпевшите от работещите в здравната система.
Най-голямата и авторитетна организация за защита правата на пациента е Центърът за защита правата в здравеопазването /ЦЗПЗ/. Всеки опарен от агресивни или некомпетентни лекари може да подаде оплакване там. Председател на центъра е д-р Стойчо Кацаров, който е бивш зам.-здравен министър. Именно тази организация може да помогне много на всеки един пациент в борбата му с нередностите в здравната система. Сигнали и оплаквания можете да изпращате на
[email protected], на фейсбук страницата им, както и на тел +359 885904977 и skype: ЦЗПЗ Viber: +359 885906376.
„Адвокатите и жалбите до компетентните институции също вършат работа, но ефектът от сигнала до ЦЗПЗ ще е доста по-голям. След няколко уволнени лекари или осъдена болница нещата има шанс да се променят и в здравната система да работят единствено кадри, които наистина ценят живота и здравето на хората“, коментира още здравният експерт.
19.01.2018, 08:40 часа
4677
12